Højt afkast i MP Pension

2017 gav 9,0 procent i afkast – aktierne var det store lokomotiv
Anders Schelde, investeringschef i MP Pension.

125.000 magistre, gymnasielærere og psykologer får igen i år et fint afkast på deres pensionsopsparing i MP Pension. Resultatet lander på 9,0 procent.

”Det er yderst tilfredsstillende. Med det afkast placerer vi os i den bedste halvdel af markedet”, siger investeringschef i MP Pension, Anders Schelde.

2017 var især karakteriseret ved høje afkast på danske og udenlandske aktier, der samlet udgør 43 procent af porteføljen i MP Pension. Obligationerne har det været sværere at tjene penge på, da renten generelt er lav. Til gengæld har der været en solid gevinst ved at afdække valutaen, i og med at danske kroner og euro er styrket over for dollar.

”Nogle pensionsselskaber kan naturligvis fremkomme med et bedre afkast for 2017, end vi kan. Men så har de typisk også en højere risikoprofil. Det nytter jo ikke meget med et afkast på 20 procent, hvis du næste år har et negativt afkast på samme 20 procent. Det kræver gode afkast år efter år for at ligge i toppen”, siger Anders Schelde.

Og på den lange bane ser det rigtig godt ud. Fra 2009 og frem til 2018 har MP gennemsnitligt leveret et afkast på 9,4 procent om året, hvilket er helt i top i branchen. Den gode statistik har nu fået bestyrelsen til at hæve kontorenten fra 3,6 procent til 4,6 procent efter skat for medlemmer på gennemsnitsrente. Den nye kontorente er den højeste i MP Pension i 10 år og gælder fra 2018.

”Pensionsopsparing skal jo måles over lang tid. Og der er vi meget tilfredse med vores samlede afkast og risikoprofil”, siger investeringschef Anders Schelde.

Christian Gundtoft, presseansvarlig i MP Pension
Tlf: 51756595.
Mail: cgu@mppension.dk

Anders Schelde, investeringschef i MP Pension.

MP Pension er en medlemsejet pensionskasse for 125.000 magistre, gymnasielærere og psykologer. Vi investerer pensionsopsapring for 115 milliarder kroner om året. Vores mærkevare er et højt afkast baseret på ansvarlige og klimavenlige investeringer.