QuickPot A/S

Højsæson for eftersyn af aircondition: Sådan undgår du dyre reparationer

Tusindvis af biler flokkes i disse uger om autoværksteder for at få serviceret airconditionanlægget. Læs bilekspertens anbefalinger til at gå en afkølet sommer i møde uden dyre reparationer.
73 procent af alle airconditioneftersyn i 2018 blev foretaget i maj, juni og juli. Så snart solens stråler varmer bilerne op, opdager bilister, hvis airconditionanlægget ikke virker. Foto: PR.

Forsommerens første varme dage har sat fuld blæs på airconditionanlæggene i landets biler. Men hvis der i stedet for svalende kølig luft strømmer varm luft ud af dyserne, er det tid til et eftersyn.

Mange bilejere møder denne lunkne oplevelse, og det kan mærkes hos autoværkstedskæden QuickPot, der udfører airconditionservice på samlebånd i disse uger. I de seneste tre år blev henholdsvis 78, 72 og 73 procent af alle airconditioneftersyn udført i maj, juni og juli. Og ifølge Lars Fibiger, der er teknisk rådgiver for alle mekanikere i QuickPot, ser billedet ligesådan ud i år.

– Så snart de første solstråler rammer bilerne, opdager kunderne, at airconditionen ikke virker. Langt de fleste fejl er utætheder i systemet, så kølemidlet siver ud. Den bedste måde at forebygge fejl er faktisk ved at bruge anlægget hele vinteren. Når kølervæsken står stille i mange måneder, risikerer man utætheder i pakningerne, fordi de ikke bliver smurt og masseret. Et airconditionanlæg, der står ubrugt længe, har markant større risiko for lækage end et, der bliver brugt ofte, siger Lars Fibiger.

Kølervæsken fordamper

Når en aircondition svigter, er det ikke sikkert, at der er deciderede fejl og utætheder. Kølervæsken fordamper nemlig hele tiden, og efter cirka to år trænger det til en opfyldning.

– Det er en god ide at få efterset bilen aircondition regelmæssigt – gerne hvert år, men mindst hvert andet år. For hvis systemet er ved at løbe tør for kølervæske, øges risikoen for skader, der kræver reparation, præcis ligesom når systemet ikke bliver brugt, forklarer Lars Fibiger.

En god måde at kontrollere, om airconditionanlægget fungerer optimalt, er ved at skrue helt op for den kolde luft i et par minutter. Luften direkte fra blæserne i bilen skal på et velfungerende anlæg være mellem fem og syv grader.

Komplicerede reparationer

Det bedste argument for at opretholde et velkørende airconditionanlæg er, at reparationer er forholdsvist besværlige og dermed bekostelige. Og er skaden først sket, er der ingen vej uden om en tur på værksted, uanset hvor godt hænderne er skruet på.

Det kræver nemlig en særlig efteruddannelse for mekanikere at håndtere de skadelige midler i airconditionsystemet, og det er dermed en dårlig ide selv at forsøge at udbedre systemet.

– De typiske reparationer, såsom udskiftning af kondensatoren eller nogle af de rør, der forbinder systemet, koster hurtigt 5000 kroner. Enkelte gange ser vi også fejl på kompressoren, og så koster det endnu mere. Det skyldes, at der skal en speciel maskine på, som kontrollerer airconditionanlæggets olietryk, tømmer og renser systemet for kølervæske og olie, og som efter reparationen påfylder væsker igen, siger Lars Fibiger.

QuickPot har netop investeret i 28 nye af disse maskiner, så samtlige af kædens værksteder kan udføre airconditionservice på alle typer af biler – herunder også hybrid- og elbiler.Samtlige biler produceret fra 2017 og frem skal nemlig bruge en ny type kølemiddel, som kræver en speciel påfyldningsmaskine.

Lars Fibiger
Tecnical Advisor, QuickPot
lf@quickpot.dk

Billeder