Brancheorganisation: Mange bilejere er uvidende om frit værkstedsvalg
Udover den fantastiske duft er en af de største fordele ved at købe en ny bil, at den leveres med fabriksgaranti. Det eneste krav for denne forsikring er, at bilen kommer til de planlagte serviceeftersyn.
Mange bilejere tror dog, at disse serviceeftersyn skal foretages hos den autoriserede forhandler, hvor bilen er købt. Men siden 2003 har loven sikret frit værkstedsvalg, der forpligter bilsælgeren til at opretholde garantien, så længe serviceplanen er overholdt – uanset hvor eftersynet er foretaget.
– Det er et kæmpeproblem for både forbrugerne og de frie værksteder, at så mange danskere ikke kender til lovgivningen. Det skriger jo efter, at der kommer mere oplysning omkring dette problem, fortæller Erik Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd.
Brancheforeningen undersøgte tidligere i år bilejernes adfærd. Blandt andet bad de bilejere, der kun anvender autoriserede værksteder, forklare, hvorfor de holder sig til de autoriserede. Ud af 10 valgmuligheder var én af topscorerne udsagnet: Fordi, så er jeg sikker på, at garantien dækker. 25 procent af de adspurgte satte kryds ved den mulighed.
– Bilkøbere får ofte det indtryk, at de er bedst stillet, hvis de får bilen serviceret, hvor de har købt den. Men det passer simpelthen ikke. De frie værksteder er fuldt ud i stand til at foretage disse serviceeftersyn, og garantien kan der ikke rykkes ved. Alligevel er der alt for mange bilejere, der ikke ved, at de kan få serviceret bilen hos deres lokale mekaniker, som de er trygge ved, og som oftest er billigere, siger Erik Rasmussen.
Står inde for sit arbejde
Hos en af landets største uafhængige værkstedskæder, QuickPot, oplever man ofte faste kunder, der køber ny bil og pludseligt undlader at besøge værkstedet for at få bilen serviceret i en periode. Det kan de ellers roligt gøre. QuickPot henter skræddersyede tjeklister til samtlige bilmodeller og gennemgår bilen på samme vis som et autoriseret værksted.
– Når vi som frit værksted servicerer biler efter serviceplanen, tager vi det fulde ansvar på os. Det kan ikke nytte, at kunden ender i en tvist med forhandleren på baggrund af arbejde udført hos os. Vi holder os derfor nøje til serviceplanen og dokumenterer alt, hvad vi gør. Samtidig bruger vi udelukkende godkendte reservedele og væsker, så vi kan stå på mål for alt det arbejde, vi udfører, over for det autoriserede værksted, siger Steen Haugaard Fransen, der er direktør i QuickPot.
Quickpot samarbejder med FDM, hvor kæden frivilligt lader sig kontrollere og får en gennemsnitlig karakter på 4,7 af 5. Udover et stempel i servicebogen, får forbrugeren et serviceskema på samme måde som ved et autoriseret værksted. Serviceeftersynet registreres digitalt, og kunden får tilsendt samme serviceskema på mail.
Nøgleord
Kontakter
Steen Haugaard Fransen
Direktør, QuickPot
(+45) 21 61 35 22
sh@quickpot.dk
Billeder
Information om QuickPot A/S
QuickPot er – med 28 full-service autoværksteder, 130 uddannede mekanikere og 25 lærlinge – landets største kapitalkæde af autoværksteder. Virksomheden lægger stor vægt på kvalitet og kundetilfredshed. www.QuickPot.dk
Følg pressemeddelelser fra QuickPot A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra QuickPot A/S
Farlig trend: Danskerne dropper vinterdæk på grund af lune vintre7.11.2019 08:42:51 CET | Pressemeddelelse
De seneste års lune og snefri vintre har fået danske bilister til at droppe vinterdæk til fordel for helårsdæk og sommerdæk, melder stor værkstedskæde. Ekspert i dæksikkerhed kalder helårsdæk et kompromis.
Højsæson for eftersyn af aircondition: Sådan undgår du dyre reparationer1.7.2019 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tusindvis af biler flokkes i disse uger om autoværksteder for at få serviceret airconditionanlægget. Læs bilekspertens anbefalinger til at gå en afkølet sommer i møde uden dyre reparationer.
Plæneklipperen som femme fatale: Tøfting med store bryster i ny reklamefilm1.3.2019 13:16:44 CET | Pressemeddelelse
Der er normalt ikke meget feminint over den stortussede Stig Tøfting. Men i ny reklamefilm klemmer han sig ned i den lille sorte og fremviser imponerende kavalergang og smækre stænger.
1,5 millioner reparationer senere: Største danske kapitalautokæde fylder 25 år2.10.2018 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra lille lokalt værksted til landets største kapitalkæde af rendyrkede autoværksteder. QuickPot, der i dag har 28 autoværksteder og 155 ansatte fordelt over hele landet, fejrer 25 års jubilæum.
Stor kæde af autoværksteder sætter turbo på indtjeningen3.8.2018 12:03:22 CEST | Pressemeddelelse
Den landsdækkende kæde af autoværksteder QuickPot har forbedret bundlinjen gennem effektiviseringer og et øget fokus på webshoppen, men manglen på kvalificeret arbejdskraft bremser virksomhedens vækstambitioner.