H.M. Dronningen afslørede årets Julemærke

I dag afslørede H.M. Dronningen årets Julemærke 2022 til et stort arrangement på Københavns Rådhus. Overskuddet fra salget går som altid til børn på Julemærkehjemmene, hvor de får hjælp i deres kamp mod mistrivsel.
H.M. Dronningen og Julemærkekunstner Niels Ditlev afslører årets Julemærke

Årets Julemærke blev i dag afsløret af H.M. Dronningen sammen med Julemærkekunster Niels Ditlev. Det skete til et festligt arrangement på Københavns Rådhus.

Royal hyldest

Der var en særlig grund til, at Dronningen afslørede årets Julemærke. Julemærket 2022 er nemlig dobbelt-royalt. Det markerer både H.M. Dronningens 50-års Regeringsjubilæum og Fredensborg Slots 300-års jubilæum. Motivet er derfor inspireret af elementer fra de tre Julemærker, som Dronningen gennem tiden har tegnet.

Englene stammer helt tilbage fra Julemærket i 1970, Hjertekransen fra 2003 og brevduerne med julekortene optrådte på mærket fra 2015. I midten står Fredensborg Slot klar til at fejre jul. Den grafiske stil er papirklip, som leder tankerne hen til de festlige juleklip, man laver i juletiden.

Hent flere fotos fra arrangementet samt fotos af Julemærket her

Årets kunster har selv været på Julemærkehjem

Årets Julemærkekunstner, Niels Ditlev (f.1957), er uddannet reklametegner. I sin tale fortalte han rørende om, hvad Julemærkehjemmene har betydet for ham rent personligt:

”Det er en stor ære for mig at få lov til at udvikle Julemærket 2022. Jeg har nemlig selv været på ophold på Julemærkehjemmet Hobro i 1962. Denne kærlige oplevelse i en ellers vanskelig barndom har sat sit positive præg på min opvækst. Og nu har jeg fået en mulighed for at kunne give noget tilbage."

Børn ud af mistrivsel

Som altid går overskuddet fra salget til at støtte børn på de fem Julemærkehjem. Her får børn, der mistrives, bliver mobbet eller er ensomme, hjælp. Under et ophold bliver de del af et fællesskab med støtte og omsorg fra både børn og pædagoger. Det hjælper dem til at styrke deres selvværd og lærer dem nye måder at se sig selv og verden på.

Støtte til udsatte børn er vigtigere end nogensinde før. Det slog ungdomsforsker Søren Østergaard fast i sit oplæg, hvor han fortalte, at mistrivslen stiger blandt børn og unge. De mangler voksne, de kan se op til og forælder, der tør tale om det, der er vigtigt for dem.

Netop det er noget, børn kan få under et ophold på Julemærkehjem. Sådan lød det fra Casper Schau Pedersen på 13 år og Ella Stoltenberg på 12 år. På scenen fortalte de, hvordan et ophold havde hjulpet dem ud af ensomhed og angst. Opholdet havde givet dem venner og en ny tro på dem selv.

En vigtig sag

Årets Julemærke er nr 119, som er udkommet. Og selvom vi ikke længere sender så mange julekort, har det stadig stor betydning.

”Salget af Julemærket bidrager fortsat til vores hjælpearbejde. Men i dag dækker indtægterne fra det under 10 % af vores samlede indtægter. Vi er derfor helt afhængig af støtte fra private, virksomheder og fonde. Heldigvis møder vi stor opbakning til vores arbejde. Der er rigtig mange, som gerne vil bidrage til at hjælpe børnene – ikke kun til jul, men året rundt,” siger direktør i Julemærkefonden Søren Ravn Jensen.

Der er dog stadig flere hundrede børn, som står på venteliste til at få et ophold. Derfor er det en oplagt mulighed for at hjælpe dem ved at købe Julemærket.

Julemærket 2022

• Julemærket 2022 er nummer 119, i rækken af Julemærker, som er udgivet siden 1904.
• Det har titlen ”En Julehilsen med Hjertet”
• Det kan købes online på julemaerket.dk og PostNords netbutik og i følgende butikker: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Meny, Spar, Min Købmand, Løvbjerg, Bilka, Føtex, Salling, BR, Bog & idé, BOGhandleren, Kop & Kande samt landets posthuse.
• Et ark koster 85 kr.

Julemærkehjemmene

• Julemærkehjemmene hjælper børn, der kæmper med mistrivsel, mobning, ensomhed og lavt selvværd.
• Hvert år får op mod 1.000 børn i alderen 7-14 år ophold på et Julemærkehjem.
• Der er fem Julemærkehjem i Danmark: I Hobro, Kollund, Skælskør, Ølsted og Roskilde.
• Julemærkehjemmene modtager kun 2,8 % i offentligt tilskud og er derfor helt afhængige af støtte fra private, virksomheder og fonde.

H.M. Dronningen og de to Julemærkbørn, Casper og Ella
De to Julemærkebørn Ella og Casper med årets Julemærke