LundbeckfondenLundbeckfonden

H.K.H. Kronprinsen uddeler prestigefyldt dansk hjerneforskningspris til topforskere

Seks af verdens bedste hjerneforskere blev hædret ved en dobbelt prisuddeling i København mandag aften. Verdens største hjerneforskningspris, The Brain Prize, blev uddelt til vinderne i 2020 og 2021, og overrakt af Kronprinsen. For første gang var der en dansker blandt modtagerne af den prestigefyldte ’hjernepris’ på 10 mio. kr., der uddeles af Lundbeckfonden.
Kronprinsen holder tale ved overrækkelsen af The Brain Prize 2021 på Villa Copenhagen. Foto: Lars Just.

– The Brain Prize er verdens største pris, der hædrer hjerneforskere, og den er dansk. Det er med stor fornøjelse, at vi nu atter har kunnet samle verdens førende hjerneforskere, nye og tidligere prisvindere, vigtige bidragydere og gæster fra sundhedsforskningens verden, til årets højdepunkt for Lundbeckfonden; fejringen og overrækkelsen af The Brain Prize. 2020- og 2021-vinderne er pionerer inden for hver deres felt, og deres imponerende arbejde vidner om, hvor stor en spændvidde der er inden for hjerneforskning – fra de helt store folkesygdomme som migræne til de sjældne som Rett syndrom, siger Lene Skole, administrerende direktør i Lundbeckfonden.

The Brain Prize 2020: Sjældent hjernesyndrom kortlagt

Professor Huda Zoghbi og professor Sir Adrian Bird har med deres banebrydende forskning kortlagt det sjældne arvelige hjernesyndrom Rett, som især rammer piger inden for de første leveår.

- Deres grundlæggende forskning har givet os en helt ny forståelse af sjældne, arvelige udviklingssygdomme som Rett. Prismodtagerne har banet vejen for, at lægerne i dag kan diagnosticere Rett syndrom tidligt med gentest, og det er en kolossal hjælp for patienterne og de berørte familier. Det giver også håbet om, at patienter med Rett en dag kan blive helbredt, siger Jan Egebjerg, forskningsdirektør i Lundbeckfonden.

Derfor modtager de to hjerneforskere, The Brain Prize 2020.

The Brain Prize 2021: Migrænepionerer kan forandre millioner af menneskers liv

Fire af verdens førende hovedpineforskere, Michael Moskowitz (USA), Peter Goadsby (AUS/UK), Lars Edvinsson (SE) og Jes Olesen (DK) har brugt 40 år på at skabe omfattende landvindinger i vores viden om hovedpinesygdomme. De modtager The Brain Prize 2021 for at have ændret verdens syn på migræne og for deres forskning i det særlige signalmolekyle, CGRP, og dets biologiske mekanisme, der kan udløse migræneanfald. Det er et gennembrud, der har ført til udviklingen af revolutionerende behandlinger, som nu kan hjælpe millioner af patienter med kronisk migræne verden over.

Læs mere om pionerforskningen i migræne.

– Årets prismodtagere har gjort noget så sjældent som at tage forskningen hele vejen fra basal forskning i centrale, biologiske mekanismer og bidraget til udviklingen af banebrydende behandling i klinikken. Deres forskning har vist vejen til helt nye effektive behandlinger mod migræne, og det giver håb om en smertefri fremtid for mange migrænepatienter. Men forskningen i migræne og andre hjernesygdomme er langt fra et overstået kapitel. Prismodtagernes resultater og gennembrud vil forhåbentligt inspirere mange fra de yngre generationer til at forske videre og bidrage med nye indsigter i vores komplekse og fascinerende organ, hjernen, siger Jan Egebjerg.

Kronprinsen og forskningsministeren hædrer prismodtagerne

Prisoverrækkelsen og festlighederne fandt sted på Villa Copenhagen i København mandag aften med tilstedeværelse af Kronprinsen og den nytiltrådte Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen (S).

Om betydningen af The Brain Prize og hjerneforskningen i Danmark, udtaler Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen:

– Hjerneforskning kan virke abstrakt for mange, men vinderne af The Brain Prize er med til at vise, at det er vedkommende for de fleste. Migræne og hjernesygdomme er en alvorlig byrde for de ramte, deres pårørende og for samfundet. Mange er selv berørt eller har familiemedlemmer, der er det. The Brain Prize hylder forskningsgennembrud, som giver håb for patienter over hele verden. Og selvom videnskaben ikke har nogen grænser, er jeg stolt over, at vi for første gang kan fejre en dansk vinder. Jes Olesen og hans hold sætter streg under, at Danmark er med helt fremme, når det gælder sundhedsforskning og life science i verdensklasse. En position som regeringen investerer massivt i – til gavn for både patienter og vores erhvervsliv, siger uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen.

Om The Brain Prize

Verdens største hjerneforskningspris er dansk. Den hedder The Brain Prize og uddeles hvert år til en eller flere forskere, der har ydet et enestående bidrag til vores viden om hjernen. Det vil sige forskning i sundhed og sygdom inden for alle aspekter af hjernen og i alle discipliner – fra grundlæggende neurovidenskab til anvendt klinisk forskning.

Bag prisen står Lundbeckfonden, der er Danmarks største private bidragsyder til hjerneforskning. Det er fondens ambition at løfte Danmarks globale niveau inden for hjerneforskning, og derfor indstiftede fonden prisen i 2010. Med den følger en kontant anerkendelse på 10 millioner kroner.

The Brain Prize er en hyldest til de mennesker over hele verden, der har viet deres hjerne til andres. Men den skal også skabe opmærksomhed om et forskningsområde, der er lige så uendeligt som universet – og lige så fundamentalt at beskæftige sig med. For hjernens kompleksitet modsvares kun af dens potentiale.

Jesper Sloth Møller
Pressechef | Lundbeckfonden
jsm@lundbeckfonden.com

Billeder

Download
Huda Zoghbi, Kronprinsen og Adrian Bird ved overrækkelsen af The Brain Prize i København. Foto: Lars Just
Download
Michael Moskowitz, Lars Edvinsson, Jes Olesen og Peter Goadsby modtager The Brain Prize af HKH. Kronprinsen. Foto: Lars Just
Download
HKH Kronprinsen overrækker The Brain Prize i København. Foto: Lars Just.
Download
Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen holder tale ved The Brain Prize 2021 i København. Foto: Lars Just
Download
Jes Olesen er den første dansker, der modtager verdens største hjerneforskningspris, The Brain Prize. Her holder han tale på vegne af de fire migrænepionerer, der modtager årets pris, 2021 fra Lundbeckfonden. Foto: Lars Just.
Download
The Brain Prize. Foto: Lars Just.

Information om Lundbeckfonden

Lundbeckfonden
Scherfigsvej 7
2100 Copenhagen

Lundbeckfonden er en erhvervsdrivende fond, der arbejder for at styrke hjernesundheden. Lundbeckfonden har stiftet The Brain Prize og uddeler årligt over 500 mio. kr. til danskbaseret, sundhedsvidenskabelig forskning primært med fokus på hjernen.