Lundbeckfonden øger kendskab til hjernepris med kampagne
Hvor The Brain Prize er ganske veletableret i forskningskredse i ind- og udland, har undersøgelser vist, at kun få danskere kender til prisen og dens historie. Det skal en reklamekampagne nu være med til at ændre på.
”Vi ønsker at dele vores stolthed over, at verdens største pris for hjerneforskning er dansk. Og det er ikke bare et reklamestunt. Det er hjerteblod for Lundbeckfonden. Med prisen hylder vi de forskere, der har dedikeret deres karriere til hjernen. Det er deres passion og dedikation, der giver os andre et dybere kendskab til hjernens mysterier og som i sidste ende vil føre til bedre behandlinger af sygdomme, som i dag hverken kan behandles eller kureres,” siger Lene Skole, CEO i Lundbeckfonden.
Hjernesygdomme udgør en stor byrde for samfundet – for slet ikke at tale om patienterne og deres pårørende. Hjernesygdomme koster Danmark mindst 100 mia. kr. om året i direkte og indirekte omkostninger. Et konservativt estimat, der fremgår af en kortlægning af samfundsomkostningerne til hjernesygdomme i Danmark, udført af forskere på Aarhus Universitet.
Derfor er det vigtigt, at forskning i hjernen får både opmærksomhed og prioritet. The Brain Prize er et værktøj i Lundbeckfondens bestræbelser på at skabe opmærksomhed om, hvor vigtig hjernen er, hvor vigtigt det er at passe på den, og hvor vigtigt det er at skabe mere viden om den.
”Dansk hjerneforskning skal være med i kapløbet om at finde løsninger på verdens store udfordringer med hjernesygdomme. Udfordringer, der vokser i takt med at vi bliver ældre, men som også ses i et stigende antal unge med psykiatriske lidelser. Derfor har vi i Lundbeckfonden et mål at løfte Danmark op blandt verdens førende hjerneforskningsnationer,” siger Lene Skole.
Lundbeckfonden uddeler hvert år over 500 mio. kr. til sundhedsvidenskabelig forskning på danske universiteter. Langt størstedelen er målrettet forskning i hjernen og hjernerelaterede områder.
Vinderne af The Brain Prize 2021 bliver afsløret torsdag den 4. marts kl. 16.15 ved en online-begivenhed på Lundbeckfondens hjemmeside.
Reklamekampagnen kører i uge 8 og 9 på Tv2News, i alle større dagblade, på sociale medier og udvalgte udendørs reklamepladser, som fx. ved Lyngbyvejen i København. Det er reklamebureauet MENSCH, der står bag kampagnen.
Nøgleord
Kontakter
Jesper Sloth MøllerPressechefLundbeckfonden
Tlf:22338601jsm@lundbeckfonden.comwww.lundbeckfonden.comLinks
Information om Lundbeckfonden
Følg pressemeddelelser fra Lundbeckfonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lundbeckfonden
H.K.H. Kronprinsen overrækker verdens største hjerneforskningspris i København25.5.2022 09:07:29 CEST | Pressemeddelelse
Tre internationale topforskere – danske Ole Kiehn, schweiziske Silvia Arber og newzealandske Martyn Goulding – modtager tirsdag 24. maj den prestigefyldte, danske hjerneforskningspris, The Brain Prize, under en ceremoni på VILLA Copenhagen.
Dansker modtager verdens største hjerneforskningspris3.3.2022 16:32:53 CET | Pressemeddelelse
En international gruppe på tre hjerneforskere fra Danmark, Schweiz og USA har revolutioneret vores forståelse af, hvordan vi bevæger os. Nu modtager de The Brain Prize 2022 – verdens mest prestigefyldte pris inden for neurovidenskab.
H.K.H. Kronprinsen uddeler prestigefyldt dansk hjerneforskningspris til topforskere26.10.2021 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Seks af verdens bedste hjerneforskere blev hædret ved en dobbelt prisuddeling i København mandag aften. Verdens største hjerneforskningspris, The Brain Prize, blev uddelt til vinderne i 2020 og 2021, og overrakt af Kronprinsen. For første gang var der en dansker blandt modtagerne af den prestigefyldte ’hjernepris’ på 10 mio. kr., der uddeles af Lundbeckfonden.