HK sender konfliktvarsel mod Dansk Camping Union: Kan lamme campingsæsonen

HK Privat har afsendt andet konfliktvarsel mod Dansk Camping Union efter længere tids forsøg på at forhandle en overenskomst på plads.

HK Privat må efter længere tids ihærdigt forsøg konstatere, at der ikke er tegn på reel forhandlingsvilje fra Dansk Camping Union (DCU) til at indgå en overenskomst.

Derfor har HK Privat nu afsendt andet konfliktvarsel mod DCU. En strejke og blokade mod DCU og DCU’s campingpladser kan derfor være en realitet fra 1. maj.

HK Privat organiserer blandt andet værterne på DCU’s campingpladser, som står for den daglige drift af pladserne, samt funktionærerne på DCU’s hovedkontor. På baggrund af et ønske fra medlemmerne rejste HK Privat i februar krav om overenskomst med DCU. Siden har HK Privat adskillige gange forsøgt at få forhandlingsmøder i kalenderen men uden succes. Det siger formand for HK Service Hovedstaden, under HK Privat, René Knudsen.

- Vi har udvist meget stor vilje og fleksibilitet til at finde en løsning ved forhandlingsbordet, men vi er desværre blevet mødt af det stik modsatte fra DCU. Samtidig har vi set et tiltagende psykisk pres på vores medlemmer fra DCU’s ledelse med blandt andet trusler, advarsler og opsigelser, som skaber utryghed. Derfor har vi et presserende behov for sikre en overenskomst og dermed mulighed for bl.a. valg af tillidsrepræsentanter, siger René Knudsen.

Formelt betyder udsendelsen af det andet konfliktvarsel, at HK Privat har besluttet at iværksætte en strejke og blokade mod DCU og DCU’s campingpladser fra 1. maj, hvis parterne ikke når frem til en forhandlingsmæssig løsning inden da. I samme forbindelse er Fagbevægelsens Hovedorganisation kontaktet med henblik på at etablere eventuel sympatikonflikt, hvilket blandt andet kan påvirke tilgangen af varer og tjenesteydelser til campingpladserne.

- Vi er frygtelig kede af, hvis dette skal gå ud over campister, der intet har med denne sag at gøre. Vi ville helst bruge vores kræfter på et godt samarbejde og et fornuftigt grundlag for en fælles overenskomst frem for at forberede en eventuel strejke. Vi håber fortsat på en forhandlingsmæssig løsning, men med det, som DCU møder os og medlemmerne med, er vi desværre nødt til at tage nye og hårdere metoder i brug, siger René Knudsen.