HK Privat: Nu venter det helt store arbejde efter OK23

Stemmeprocenten blandt medlemmerne i HK Privat slår rekord, og opbakningen til overenskomstresultaterne er massiv. Men nu venter den helt store opgave – nemlig at få forhandlingsresultaterne til at virke ude på arbejdspladserne. Særligt arbejdet med nye lønbestemmelser skal stå sin prøve.

De seneste 17 dage har knap 60.000 medlemmer af HK Privat kunne stemme om deres nye overenskomster. Det har hele 65,4 procent gjort, hvilket er ny stemmerekord for HK Privat. Overbevisende 88,8 procent har samtidig stemt ja til forhandlingsresultaterne, og det glæder formand for HK Privat, Simon Tøgern.

- Det er utroligt vigtigt, at medlemmerne bruger deres ret til medbestemmelse, så jeg er både glad for og stolt over, at der endnu en gang bliver sat stemmerekord. Med så høj stemmedeltagelse og stor opbakning til forhandlingsresultaterne, er vi som fagforening og forhandlere styrket frem mod OK25, siger han.

Selvom OK23 kun akkurat er afsluttet, står der allerede nu flere store opgaver og banker på frem mod OK25. Løn har været et altoverskyggende tema ved OK23, og en central del af overenskomstfornyelserne er nye værktøjer til tillidsrepræsentanter, der skal skabe bedre rammer for de lokale lønforhandlinger. Blandt andet er det nu skrevet ind i overenskomsterne, at tillidsrepræsentanter kan få indblik i virksomhedens økonomiske situation og fremtidsudsigter. Men de nye bestemmelser er ikke en tryllestav til lønstigninger, siger Simon Tøgern.

- Tillidsrepræsentanter og ansatte har fået en bedre position i de lokale lønforhandlinger, og vores klare forventning er, at det vil føre til mere reelle forhandlinger og bedre lønresultater. Men vi forventer bestemt ikke, at det bliver lige nemt alle steder. Derfor er vi i HK Privat på vej med flere konkrete initiativer, der skal understøtte arbejdet med den lokale løndannelse og ruste vores tillidsrepræsentanter og medlemmer til at udnytte de nye muligheder, siger Simon Tøgern.

Udover forbedrede lønbestemmelser sikrer overenskomstfornyelserne blandt andet ret til fuld løn under selvvalgt uddannelse og skærper reglerne for natarbejde. HK Privat vil i overenskomstperioden følge udmøntningen af disse bestemmelser tæt.

HK Privats stemmeprocenter ved tidligere urafstemninger:

• 2007: 30,3 procent - 76 procent ja og 24 procent nej

• 2010: 46,1 procent – 12 procent ja og 88 procent nej*

• 2012: 33,8 procent – 82,5 procent ja og 17,5 procent nej

• 2014: 50,8 procent – 91,5 procent ja og 8,5 procent nej

• 2017: 54,2 procent - 85,6 procent ja og 14,4 procent nej

• 2020: 64,8 procent – 94,8 procent ja og 5,2 procent nej

• 2022: 65,4 - 88,8 procent ja og 11,2 procent nej

*HK Privat anbefalede i 2010 medlemmerne at stemme nej.