Hus Forbi

Hjemløseorganisationer i opråb: Vacciner hjemløse nu

Det er nu, vi har chancen for at bremse smitteudbruddet. Sundhedsstyrelsen har meldt ud, at hjemløse først kan forvente at skulle vaccineres til april. Det kan vi ikke vente på.

Foto: Mette Kramer Kristensen
Foto stilles til rådghed for brug i forbindelse med omtale af pressemeddelelsen. Foto: Mette Kramer Kristensen

Medunderskrivere: Mændenes Hjem, Brugernes Akademi,  SAND – De Hjemløses Landsorganisation,  Gadejuristen, Reden København, Brugerforeningen, Hus Forbi, KFUKs sociale arbejde, Weshelter, Rådet for Socialt Udsatte, Arbejder Adlers Hus og Landsforeningen Arbejder Adler, Projekt Udenfor, Kofoed Skole.

COVID har for alvor ramt hjemløse og udsatte. 26 smittede beboere på et herberg i weekenden. 13 smittede på et andet. Hver dag er der akutte situationer. Vi er dybt bekymrede for, at vi om 14 dage vil se mange indlæggelser og alvorlige sygdomsforløb. Vi er bange for, at vi inden længe i værste fald vil se mange hjemløse og udsatte dø af COVID. De første har vi allerede mistet.

Det er nu, vi har chancen for at bremse smitteudbruddet. Nu, hvor vaccinerne er kommet. Men Sundhedsstyrelsen har meldt ud, at hjemløse først kan forvente at skulle vaccineres til april.

Det kan vi ikke vente på. Hjemløse skal vaccineres nu.

Hjemløse er stadig i vaccinegruppe 10

I går blev det præciseret, at visse hjemløse kan blive vaccineret i gruppe 5, hvis de er i kontakt med deres læge og er udredt og i behandling for deres mange sygdomme. Men sådan er virkeligheden for landets udsatte bare ikke.

Gadefolket er et udsat folk, der typisk har adskillige, alvorlige kroniske og ofte udiagnosticerede og ubehandlede sygdomme. De har sjældent kontakt til sundhedssystemet. Konsekvensen er, at hjemløse ikke bliver vaccineret i gruppe 5, men i stedet først vaccineres i gruppe 10, som nu lader til først at blive til april.

Det er gået hurtigt med vaccineudrulningsprogrammet – det forstår vi. Men lige nu bliver vacciner tilbudt de, der får hjælp i hjemmet, mens de, der intet hjem har, ikke bliver vaccineret. Og de, der bor på herberger, hvor mange udsatte er sammen på lidt plads, får heller ingen vaccine. Det kan ikke være rigtigt.

Hjemløse vaccineres i vores nabolande

I udlandet er man allerede godt i gang med at vaccinere hjemløse. Det sker i erkendelse af, at det kan blive et alvorligt folkesundhedsproblem, hvis hjemløse, som bor i det offentlige rum, bliver smittet og bærer virus rundt i samfundet. Og at hjemløse er i risiko for at dø, hvis de bliver smittet.

For os, der arbejder med gadefolket, er det ikke vigtigt, hvad der er argumentet. Vi har bare brug for, at de mest udsatte bliver vaccineret hurtigst muligt. For deres, for vores og for samfundets skyld.

Så kære politikere – hjælp os at med få vaccinerne ud til de mest udsatte. Også dem der ikke passer ind i jeres paragraffer og lister. Vi har i civilsamfundet stor erfaring med at løfte sundhedsmæssige opgaver for hjemløse. Det vil vi også gerne hjælpe med denne gang.
Men der kan ikke spildes kostbar tid på at tale for meget om det – der må handles nu! Vi vil gerne have lov til at vaccinere dem, der har brug for det, og have vaccinerne ud på gaden i hele landet.

Infoboks – hjemløse endnu mere udsat under COVID19:

I Danmark har vi omtrent 7000 hjemløse. Mange hjemløse lider af en række psykiske udfordringer, der gør det sværere at isolere sig, hvis de bliver smittet eller er nære kontakter. Samtidig er det også yderst vanskeligt som hjemløs at isolere sig, når man intet hjem har.

Der er så ringe styr på abstinensbehandlingen, at nogle ikke tør blive testet af frygt for at skulle isolere sig i et lille lukket rum med voldsomme abstinenser.

Medarbejdere på de sociale tilbud bliver nu også sendt hjem i hobetal - enten som smittede eller som nære kontakter. Tilbud og døre bliver lukket.

Kontaktinfo

Jernbane Allé 68
2720 Vanløse

8993 7474https://husforbi.dk/

Hus Forbi udkom første gang i august 1996. Anledningen var FN’s internationale fattigdomsår, og at København var europæisk kulturby ’96.

Hus Forbi tjener et dobbelt formål:

1. At være med til at skabe debat og dialog om og med hjemløse og socialt udstødte, som typisk ikke kommer til orde i medierne.Hus Forbi er med andre ord deres talerør og skal sætte deres holdninger, behov og ønsker på dagsordenen over for politikere, myndigheder og resten af danskerne i al almindelighed.
  2. At give de hjemløse sælgere mulighed for at tjene deres egne penge og have noget at stå op til. For mange er det at sælge Hus Forbi et værdigt alternativ til tiggeri eller kriminalitet, fordi de her tjener penge på lovlig vis ved at sælge et produkt – avisen – som de kan stå inde for.

Følg pressemeddelelser fra Hus Forbi

Flere pressemeddelelser fra Hus Forbi