FødevareDanmark

Hjælp! Virksomheder brænder inde med julemad

Når restauranter m.v. lukker, kommer de, der leverer til køkkenerne i klemme. Det gælder i særdeleshed her op til jul, for meget af maden er julemad, og den kan ikke sælges efter jul.

Der blevet produceret godt op til jul med sylte og blodpølse og risalamande og andre lækkerier, som der er er godt salg i på restauranterne op til jul. Nu har regeringen lukket restauranterne i store dele af landet, og nu står mange virksomheder med et varelager af julespecialiteter, som de ikke kan sælge.

- Da restauranterne blev lukket i foråret, ville regeringen ikke kompensere for tab af værdi af varelagre, fordi den mente, at varerne bare kunne fryses ned. Det kunne de ikke uden værditab, men nu er store dele af varelagrene værdiløse, hvis de ikke kan sælges nu. Derfor appellerer vi så stærkt, som vi kan, til, at der gives kompensation for værdien af tab af varelagre, i hvert fald for så vidt angår sæsonvarer, der er værdiløse, når sæsonen er forbi. Og julesæsonen er forbi, når de tvangslukkede restauranter må åbne igen den 4. januar, lyder det fra adm. direktør Torsten Buhl fra FødevareDanmark

Han bliver bakket op af adm. dir. Ronni Black Nielsen fra Nørre Søby Slagteren på Fyn, hvorfra der normalt sælges mange julespecialiteter til restauranter o.lign. i navnlig storbyerne København, Odense og Aarhus:

- Nu står vi med et lager, som vi ikke kan sælge, fordi kunderne er tvangslukkede. Det er staten, der har lukket dem, og derfor er det uanstændigt, hvis den ikke kompenserer os for, at vore kunder ikke kan aftage de varer, som vi nu har produceret til dem, siger Ronni Black Nielsen.

De ramte virksomheder har ikke mulighed for at afsætte de pågældende varer til dagligvarehandelen, hvor samhandelen er baseret på leverandøraftaler mellem kæderne og virksomheder, som kæderne har indgået aftaler med.

At restauranter m.v. må holde åbnet for take-away, udgør heller ikke en løsning. Snarere tværtimod, da distributionsomkostningerne sjældent står mål med mængderne af aftagne varer fra disse udsalgssteder. De aftager således langt mindre mængder til take-away, end de normalt gør til servering.

Ronni Back Nielsen er medlem af bestyrelsen i Danske Slagtermestre, der en del af FødevareDanmark.

Yderligere oplysninger:
• Adm. direktør Ronni Black Nielsen, Nørre Søby Slagteren A/S, tlf.nr. 21 68 20 21.
• Adm. direktør Torsten Buhl, FødevareDanmark og Danske Slagtermestre, tlf.nr. 21 27 41 50.

Billeder

Information om FødevareDanmark

FødevareDanmark
Poppelvej 83
5230 Odense

63 73 00 00http://www.fodevaredanmark.dk/

FødevareDanmark er paraplyorganisation for Danske Slagtermestre, Danmarks Fiskehandlere, Ostehandlerne i Danmark, Smagen af Danmark, KonditorBager og foreningen SMV Fødevarer. Formålet med FødevareDanmark er at skabe et fælles talerør for små og mellemstore virksomheder og butikker inden for fødevareområdet.

FødevareDanmark arbejder samtidig for, at gøre det enkelt og attraktivt at drive ansvarlig fødevarevirksomhed i hele Danmark. Sammen er vi stærkest

Følg pressemeddelelser fra FødevareDanmark

Flere pressemeddelelser fra FødevareDanmark