Hjælp til COVID-19-ramte virksomheder: Nu kan Vækstfonden kautionere for store virksomheder

De økonomiske konsekvenser af COVID-19 kan mærkes hos danske virksomheder. Det er virksomheder, hvis kunder eller omsætning er forsvundet på kort tid, og som derfor mærker konsekvenserne allerede nu. Fra i dag kan statens finansieringsfond Vækstfonden yde kautioner til store virksomheder, der er økonomisk trængte som følge af COVID-19.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

OBS: Denne pressemeddelelse er fra d. 12. marts 2020. Der kan derfor være nye ændringer, som ikke er beskrevet i nedenstående. Besøg Vækstfondens hjemmeside for opdaterede tal.

Nu er det muligt for store virksomheder, der som følge af COVID-19 er ramt af store økonomiske tab, at få en kaution via Vækstfonden.

Kautionsordningen, som træder i kraft i dag, henvender sig til store virksomheder. Store virksomheder er selskaber, der ikke hører under EU’s definition af SMV’er, og det vil i store træk sige virksomheder med enten over 250 ansatte eller en omsætning på over 50 mio. euro (se fuldstændig definition her). Derudover arbejder Vækstfonden sammen med Erhvervsministeriet og EU-kommissionen om en anden kautionsordning, som henvender sig til SMV’er og forventes at kunne træde i kraft inden for kort tid.

Vækstfondens udvidede kautionsordninger er en del af regeringens erhvervspakke målrettet erhvervslivet og skal bidrage til at holde hånden under danske virksomheder som følge af de økonomiske udfordringer, COVID-19 har bragt med sig. Ordningerne gælder indtil videre frem til 1. oktober 2020 og gælder også færøske og grønlandske virksomheder.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”Der hersker ikke længere nogen tvivl om, at konsekvenserne af COVID-19 rammer dansk økonomi særdeles hårdt. Derfor er vi glade for, at de store virksomheder i dag får en ny finansieringsmulighed med udvidelsen af Vækstfondens kautionsordning. Men vi ved også, at danske SMV’er i særlig høj grad har behov for en økonomisk håndsrækning lige nu, og derfor arbejder myndighederne på højtryk for at få godkendelsen fra EU i hus, så vi også kan få en kautionsordning til SMV’erne udrullet.”

Der bliver som nævnt lavet to ordninger: En målrettet danske SMV’er og en målrettet store virksomheder. Ved begge ordninger gælder det, at virksomhederne skal leve op til en række krav for at kunne søge en kaution. Læs mere her.

Hvad gør du som virksomhed?
Vækstfonden samarbejder med alle danske banker, og det er ikke muligt at søge om en kaution direkte fra Vækstfonden. Kontakt derfor din bank eller finansieringsinstitut og tal med dem om dine muligheder for at anvende kaution fra Vækstfonden.

Hvad gør du som erhvervsrådgiver i en bank?
Hvis en virksomhed ønsker at anvende en kaution via Vækstfonden, skal de henvende sig til deres bank eller finansieringsinstitut. Banken eller finansieringsinstituttet anmelder digitalt finansieringen hos Vækstfonden ved brug af anmeldelsessystemet. Du kan læse mere her.

Siden 2000 har Vækstfonden via bankerne ydet kautioner til danske virksomheder, og det er denne ordning, der nu bliver udvidet med to nye. Målet er, at ordningerne skal understøtte virksomheder, der måtte lide væsentlige tab i forbindelse med COVID-19, og på den måde kan forsætte deres aktiviteter til trods for et indtjeningsfald.

Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden: E-mail: cst@vf.dk eller mobil: +45 81 77 73 87

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2018 tilsammen mere end 65.500 ansatte.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.

Gilde Healthcare rejser €416 millioner ($450 millioner) venture- og vækstkapitalfond31.3.2020 09:02:00 CESTPressemeddelelse

Utrecht (Holland), Cambridge, Massachusetts (USA), 31. marts 2020 Gilde Healthcare annoncerer i dag den første og sidste closing af Gilde Healthcare V, en venturekapitalfond på 416 millioner Euro ($450 millioner). Den nye fond er målrettet mod vækstmuligheder inden for en bred vifte af sundhedssektorer, herunder digital sundhed, medtech og therapeutics i både Europa og Nordamerika. Fonden vil have særlig opmærksomhed på private sundhedsvirksomheder, der muliggør forbedret pleje til overkommelige priser. Gilde Healthcare V blev rejst i en enkelt closing og investorerne tæller en blanding af internationale investorer, herunder banker, pensionskasser, investeringsforeninger, fonde, familie kontorer, iværksættere og Gilde partnere. Investorerne inkluderer bl.a. længerevarende virksomhedspartnere Philips Healthcare og Rabo Corporate Investments fra Holland, Haniel og KfW Capital fra Tyskland, BNP Paribas Fortis Private Equity, Belgian Growth Fund (BGF), Den Europæiske Investeringsfond EIF m

Nyt samarbejde: Pensionskassen SISA indtræder i samarbejde med Vækstfonden og Greenland Venture16.3.2020 10:31:40 CETPressemeddelelse

Den grønlandske pensionskasse SISA indtræder i et investeringssamarbejde, der skal sikre endnu mere kapital til grønlandske vækstvirksomheder. Siden marts 2019 har Vækstfonden og Greenland Venture sammen investeret i grønlandske virksomheder, og nu kommer Grønlands pensionskasse SISA med ombord. I alt 320 mio. kr. skal finde vej til grønlandske virksomheder. Den øgede kapital henvender sig til virksomheder med stort forretningspotentiale både som lån og direkte investeringer.

Vækstfonden og Greenland Venture investerer i lovende grønlandsk anorthosit-mine2.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Vækstfonden og Greenland Venture investerer sammen i den lovende minevirksomhed Greenland Anothosite Resources. Investeringen, der er den fjerde i det dansk-grønlandske erhvervssamarbejde, skal understøtte virksomhedens udvikling og udvinding af råstoffet anorthosit i en mine, der har potentiale til at blive blandt de førende leverandører til det globale glasfibermarked