Historisk kundefremgang hos GF Forsikring

ÅRSRAPPORT: Det kundeejede GF Forsikring opnåede en historisk lønsom kundevækst og en høj kundetilfredshed i 2018. Selskabet fik samtidig en positiv bundlinje, selvom tab på investeringer sidst på året trak det samlede årsresultat ned.
Fortsat fremgang i udsigt for det kundeejede GF Forsikring, der ud over GF Huset i Odense tæller 41 lokalkontorer rundt om i landet.

GF Forsikring rykker stadig nærmere sit mangeårige mål om 300.000 kunder i 2020. I 2018 havde det kundeejede forsikringsselskab en nettovækst på 18.000 kunder, og bruttopræmieindtægterne steg med 8,9 pct. mod forrige års vækst på 5,8 pct.

- Hos GF Forsikring rider vi på en positiv bølge i en tid, hvor flere vælger det nære og det lokale og føler sig tiltalt af vores overskudsdeling. Den udvikling tapper vi ind i med skræddersyede produkter og personlig rådgivning til både privat- og erhvervskunder, konstaterer Jesper Mortensen.

9 ud af 10 kunder genvalgte GF
- I 2018 har vi haft rekordstor tilgang, samtidig med at vi er blevet endnu bedre til at holde på de gode kunder, vi allerede har. Ni ud af ti kunder genvalgte os som deres forsikringsselskab i årets løb, hvilket i høj grad skyldes en målrettet indsats blandt alle vores medarbejdere for at sikre en god kundeoplevelse – både digitalt og på vores 41 kontorer rundt om i landet, fortsætter Jesper Mortensen.

Kundernes vurdering af GF er særdeles god, og baseret på mere end 5.000 anmeldelser opnåede GF i 2018 en Trustscore på 9,3 på en 10-punktsskala og dermed en topplacering i kategorien forsikring.

Overskudsdeling trods tab på investeringer
Det økonomiske resultat før skat blev 49 mio. kroner i 2018 mod 340 mio. kroner året før. Resultatet er sammensat af et positivt forsikringsteknisk resultat på 122 mio. kroner og et negativt investeringsresultat på 73 mio. kroner. Combined ratio blev på 93,3 mod selskabets strategiske mål på 97.

Det positive forsikringstekniske resultat er drevet af afløbsgevinster og udeblevne storskader. Årets negative investeringsresultat skyldes primært den ekstraordinære uro på de globale finansmarkeder i oktober og december 2018. Ledelsen betragter det som et tilfredsstillende resultat på forsikring og et utilfredsstillende resultat på investering.

- Men selvom 2018 blev et år, hvor GF fik et mindre resultat end i 2017 og tabte på investeringerne, så påvirkede resultatet ikke kundernes overskudsdeling, da overskudsdelingen tager afsæt i forsikringsforretningen, understreger Jesper Mortensen og fortsætter:

- GF-kunderne har igen været gode til at forebygge skader, og i 2018 kunne vi særligt konstatere markant færre indbrud end året før. Samtidig var Danmark forskånet for store storme og skybrud og de skader, der typisk følger i kølvandet. Det betyder, at vi i 2019 igen har overskudsdeling til kunderne.

Overskud til hinanden – også erhvervskunder
- Som kundeejet selskab er vi sat i verden for at skabe overskud til hinanden ved at tjene kundernes og medlemmernes interesser. Vi kan derfor koncentrere os om at levere en god kundeoplevelse og udvikle forretningen til gavn for kunderne, fastslår Jesper Mortensen.

For 2019 forventer GF Forsikring fortsat kundefremgang – også på erhvervsområdet, som bliver gradvist udbygget. Samlet forventer selskabet en stigning på bruttopræmierne på omkring 8 pct. i forhold til 2018. Derudover forventer GF Forsikring en lavere omkostningsprocent og et positivt investeringsafkast. Det samlede resultat efter overskudsdeling og skat forventes at være i størrelsesordenen 40-80 mio. kr.

Pr. 31. december 2018 har GF Forsikring en styrket egenkapital på 2,1 mia. kroner og er et meget solidt selskab med en solvensdækning på 2,5.

Læs den fulde årsrapport her

Adm. direktør Jesper Mortensen, GF Forsikring.