Historisk få indbrud i juleferien

Flere og flere naboer samarbejder om at holde tyvene væk, og det bærer frugt. Aldrig har der været anmeldt så få indbrud i julen som i 2022. Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden roser de mange tusinde aktive nabohjælpere, der samarbejder om at gøre det svært for tyvene og opfordrer danskerne til at holde fast i den gode udvikling med Nabohjælp.
Aktiv nabohjælp forhindrer op mod hvert 4. indbrud.

Siden 2019 er jule-indbrudsstatistikken gået én vej; nedad. I 2022 blev der på landsplan anmeldt 659 indbrud fra den 19. december til 1. januar – det er en halvering i forhold til samme periode i 2019, hvor der blev anmeldt 1.343 indbrud.

Det store fald sker på trods af, at vi igen for alvor er begyndt at rejse på juleferie og tage til julefrokoster efter nogle år, hvor pandemien holdt os hjemme.

Faldet i antallet af indbrud sker sideløbende med, at flere og flere danskere samarbejder om at forebygge indbrud. I dag er der 250.000 aktive nabohjælpere, som bruger Nabohjælps app til at koordinere feriehjælp og indberette mistænkelig adfærd og indbrud i nabolaget. Den lokale indbrudsforebyggelse har fået et boost det seneste år med en ny ordning, hvor cirka 900 frivillige, såkaldte Nabovenner, engagerer nabohjælpere i hele landet til at gøre en ekstra indsats.

- Nabovennerne er ildsjæle, som løfter nabohjælpen der, hvor de bor. Vi er overbeviste om, at Nabovenner spiller en afgørende rolle i forhold til at få nabohjælpen aktiveret; rundt om i hele Danmark og særligt i de indbrudsplagede områder, siger kommunikationskonsulent Julie Kofoed fra Nabohjælp, som Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden står bag.

Liv og aktivitet i nabolagene skræmmer tyvene væk

Nabohjælp forebygger op mod hvert fjerde indbrud, og vakse borgere er dermed i høj grad en del af forklaringen på den positive udvikling. Borgerne kan skubbe udviklingen i den rigtige retning, hvis de samarbejder med naboerne om at holde tyven væk.

- Meget tyder på, at danskerne er blevet rigtig gode til at nabohjælpe i ferien, og dermed snyde tyven til at tro, at der er nogen hjemme i de mange huse, der har stået tomme i juleferien. Nabohjælp handler netop om at få husene til at se beboede ud i ferieperioder og om at være synlige i nabolaget, siger Julie Kofoed fra Nabohjælp.

Politiet sender en stor tak til nabohjælpere

Hos politiet værdsætter man også den store indsats, som Nabovenner og nabohjælpere yder hele året rundt og især i ferieperioderne.

- Det er godt at se, at vi igen i år har registreret et rekordlavt antal anmeldelser af indbrud hen over julen. Vi har de seneste år set en positiv udvikling i antallet af anmeldelser af indbrud, og den tendens håber vi, vil fortsætte. Det kræver dog, at vi alle gør en indsats og bliver ved med at sikre vores hjem og hjælper hinanden med at holde et vågent øje med hinandens boliger, lyder det fra Christian Bertelsen, politiassistent ved Rigspolitiet.

Det Kriminalpræventive Råd opfordrer til, at man fortsætter den aktive nabohjælp ude i nabolagene - nu hvor juleferien er slut, og hverdagen er tilbage - så vi fortsætter den gode udvikling.

FAKTA: Udvikling i jule-indbrud:

Politikreds

Nordjylland

Østjylland

Midt- og Vestjylland

Sydøstjylland

Syd- og Sønderjylland

Fyn

Sydsjælland og Lolland-Falster

Midt- og Vestsjælland

Nordsjælland

Københavns Vestegn

København

Bornholm

I alt

Kilde: Rigspolitiet.
Det endelige tal kan blive en anelse højere, da nogle borgere, der vender hjem fra juleferie, først får anmeldt indbruddet nu.
FAKTA: Udvikling i indbrud pr. anmeldelsesdato:

Anmeldelsesdato

19. december

20. december

21. december

22. december

23. december

24. december

25. december

26. december

27. december

28. december

29. december

30. december

31. december

1. januar

I alt 1.343 667 666

Tre tips til Nabohjælp i hverdagen

1. Hent Nabohjælps app
  2. Aktivér hele nabolaget på Nabohjælps app, hvis du har haft indbrud eller indbrudsforsøg - eller hvis du ser noget mistænkeligt.
  3. Hils på alle, du møder i nabolaget.

Hent Nabohjælps app

I appen får du mulighed for at:

• Danne netværk med alle nabolagets nabohjælpere
  • Skrive, læse og kommentere advarsler i dit nabolag
  • Arrangere feriehjælp
  • Koordinere en fokuseret indsats, hvis der er tyve på spil i nabolaget

Appen kan downloades i App Store: https://www.apple.com/dk/ios/app-store/

eller i Google Play: https://play.google.com/store

Læs mere om Nabohjælp på www.nabohjælp.dk og om, hvordan du sikrer din bolig på www.dkr.dk.

For yderligere information, kontakt:

Julie Kofoed, kommunikationskonsulent i DKR og Nabohjælp, tlf. 5132 7718, jko@dkr.dk

Aktiv nabohjælp forhindrer op mod hvert 4. indbrud.
Download
Der er 245.000 danskere, som bruger appen Nabohjælp. Den har bl.a. en feriefunktion, så man kan invitere betroede naboer til at passe på huset, mens man er væk.
Download
900 Nabovenner er med til at udbrede nabohjælpen over hele landet.

Nabohjælp – et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden

Nabohjælp er et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, som handler om at forebygge indbrud og skabe tryghed og trivsel for borgerne. Når borgerne bliver mere opmærksomme i deres nabolag, øges risikoen for tyvene. Forskningen viser, at aktiv nabohjælp kan forebygge op mod hvert fjerde indbrud.

Stor Christiansborg-konference: Bandekriminalitet knækkes med øget forebyggelse7.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rockere og bander står bag drab, vold og narkohandel, og de seneste års strafskærpelser har langt fra løst problemerne. Derfor skal der satses meget mere på forebyggelse i bl.a. kommuner og foreninger. Det Kriminalpræventive Råd samler i dag justitsministeren, retsordførere, borgmestre, politiet og eksperter til en konference om, hvordan rocker- og bandekriminalitet forebygges mest effektivt, så færre unge ender i kriminelle miljøer.

Samtykke på skoleskemaet skal bidrage til færre overgreb10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Siden 2021 har samleje uden samtykke været en voldtægt, men mange unge er i vildrede med, om de har fået ja eller nej til sex – de efterspørger viden om samtykke. Det Kriminalpræventive Råd lancerer derfor nyt undervisningsmateriale, der skal sætte gang i diskussioner om grænser, signaler og samtykke. Alle unge – og ikke kun gymnasieelever – bør undervises i grænser og samtykke, lyder opfordringen.

150.000 ofre for it-kriminalitet: Danskerne overvurderer egne digitale evner22.11.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Omkring 150.000 danskere udsættes hvert år for it-kriminalitet, viser en netop offentliggjort offerundersøgelse, som Justitsministeriet, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd står bag. Danskerne overvurderer egne evner til at spotte digital svindel, og det fører til store økonomiske tab. Tag dig god tid, når du færdes online og gør en aktiv indsats for at undgå online svindel, lyder det fra Det Kriminalpræventive Råd.