Herning stadig blandt de bedste erhvervskommuner

Men kommunen kan ikke hvile på laurbærrene, for andre kommuner presser på, viser undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima 2020 fra Dansk Industri.

Herning er fortsat placeret højt på top-10-listen over landets mest erhvervsvenlige kommuner. En placering kommunen har siddet sikkert på i alle de 11 år, analysen er lavet. Men andre kommuner er begyndt at puste Herning i nakken.

- Virksomhederne fortæller os, at Herning er en fantastisk kommune at drive virksomhed i. Der er rigtig god infrastruktur, der er noget af Danmarks bedste uddannelse af morgendagens arbejdskraft, og kommunen har en god evne til at tiltrække såvel virksomheder som borgere til kommunen, siger Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

Der er dog grund til at holde øje med den kommunale behandling af miljø- og byggesager samt sygedagpengesager, hvor tilfredsheden er faldende. Ligeledes er vurderingen, at dialogen mellem erhvervsliv og såvel politikere som embedsmænd er faldet en anelse.

- Vi kan også se, at den overordnede tilfredshed har været vigende i et par år, så det gode råd til Herning Kommune kunne være at benytte det kommende år op til kommunalvalget til at holde fokus på dialog med erhvervslivet for at udvikle de supergode rammer i Herning til at blive endnu bedre, siger Claus Arberg.

Ikast-Brande topper igen Dansk Industris undersøgelse.

Placering i Lokalt Erhvervsklima 2010-2020

Kommune

Herning

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

Yderligere oplysninger – kontakt chefkonsulent Gitte Brødsgaard Vesti, mail giv@di.dk , tlf.: 2921 7710 eller presserådgiver Nis Peder Kolby, mail: nipk@di.dk, tlf.: 40323400.

Pumper til hele verden giver initiativpris2.12.2020 14:55:20 CETPressemeddelelse

Det, der begyndte med hånddrevne pumper til de lokale bønder omkring Lem Stationsby, er blevet til en global virksomhed, der leverer avancerede og kraftige pumper til spildevandsanlæg over hele verden. Endda på en måde som medvirker til at sikre størst mulig bæredygtighed som følge af lang levetid og lave energi- og driftsomkostninger. Det anerkender DI Midt Vest ved at give virksomheden Landia A/S i Lem St. DI Midt Vests Initiativpris 2020.