”Hermes” døbt i bæredygtighedens navn

Aarhus Havns nye bugserbåd er i dag blevet døbt ”Hermes” ved et arrangement med ca. 130 deltagere på havnen i Aarhus.

Driftsdirektør Anne Zachariassen lod champagneflasken knuse mod bugserbådens side, mens hun døbte skibet i bæredygtighedens navn:

” I baptize you in the name of sustainability. "Hermes" must be your name. May good luck follow your journey.”

Aarhus Havn har investeret i “Hermes” til bl.a. bugsering af verdens største containerskibe, bulkskibe, krydstogtskibe og olietankere. Bugserbåden er den første i verden, der er udstyret med en særlig teknologi, og den kan således bugsere med kun én motor, selvom den er udstyret med to. Det betyder, at man kan tilpasse dens ydeevne til opgaven og dermed i væsentlig grad spare brændstof til opgaver, der ikke kræver dens fulde trækkraft.

CEO Thomas Haber Borch er stolt af, at Aarhus Havn er firstmover på noget så vigtigt som en bæredygtig bugserbåd.

”De færreste tænker nok over, at en bugserbåd er helt essentiel i en havn, der anløbes af så store skibe, som tilfældet er i Aarhus. Mange skibe kan hverken komme ind eller ud af havnen uden at blive bugseret, og derfor har det været afgørende for os, at vi fremover kan gøre det langt mere bæredygtigt,” siger Thomas Haber Borch.

Han peger på, at ”Hermes” ud over at være bæredygtig også er mere sikker end den bugserbåd, den afløser. Det skyldes, at den er langt mere manøvredygtig, og det højner sikkerheden ved både ind- og udsejling af havnen.

”Hermes” kan sejle 13 knob (24 km/t) på to motorer og 10 knob på én motor. Den har et pæletræk på 66,5 tons, hvilket er 21 tons mere end den bugserbåd, der nu udgår af driften, og 11 tons mere end ”Aros”, der er Aarhus Havns anden bugserbåd. ”Hermes” er godkendt til let issejlads og er udstyret med kran og brandsprøjte, så den kan assistere med brandslukning fra vandsiden, hvis det skulle blive nødvendigt.