Her sparer danskerne

Energipriserne er steget markant i den seneste tid; og cirka en tredjedel af danskerne (33%) svarer, at de er meget eller ekstremt bekymret for stigninger. YouGov har undersøgt, hvordan danskerne er påvirket, og hvor de sparer.

Data stammer fra YouGovs seneste rapport, der tager temperaturen på europæernes holdning til de stigende/høje energipriser. Rapporten kan downloades her.

En tredjedel af danskerne (33%) svarer, at de er meget eller ekstremt bekymret for stigninger. Dette gælder især for danskere i alderen 35-54 år. 39% i denne gruppe er ekstremt eller meget bekymrede for de høje energipriser

Derudover kan det ses, at 22% slet ikke bekymrer sig eller ikke er så bekymret for de stigende/høje energipriser.

Danskerne skruer ned for varmen

29% af danskerne skruede ned for varmen som en konsekvens af de stigende energipriser. Det er især de 45-54-årige, der har skruet ned for varmen. 39% mod 27% i de øvrige aldersgrupper.

28% af danskerne har ændret vaner for at spare energi fx ved at tage kortere bade og bruge mindre strøm. Der er signifikant flere kvinder end mænd, der har ændret deres vaner. Hver tredje kvinde (32%) har ændret deres vaner for at spare energi, mens dette kun er gælder for hver fjerde mand (24% ).

For en femtedel af danskerne (19%) har prisstigningerne på el, gas og varme ikke haft nogen betydning.

30% kører mindre i bil på grund af de stigende brændstofpriser

De stigende brændstofpriser (f.eks. priser på diesel og benzin) har også medført en adfærdsændring i danskernes bilvaner, hvor 30% kører mindre i bil. Det er især danskere i alderen 55+, der har skåret ned forbilkørslen. En tredjedel (35%) i denne aldersgruppe kører mindre i bil, mens kun en femtedel (20%) i aldersgruppen 18-24 bruger bilen mindre.

Lidt over en femtedel (21%) skærer ned på udgifter til fornøjelser (eksempelvis fritidsaktiviteter eller restaurant besøg), som et resultat af denne stigning i brændstofpriser.

YouGovs europæiske undersøgelse om energipriser

Ovenstående data bygger på YouGovs rapport, som omhandler europæernes holdning til de høje energipriser. Rapporten dykker ned i 10 europæiske lande, og den viser bl.a. at 83% i gennemsnit er bekymrede for energipriserne på tværs af disse lande.

Rapporten kan hentes her

Om undersøgelse

Undersøgelsen er baseret på interview med 11.627 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs europæiske paneler i perioden 25-30 marts 2022. Heraf 1.051 i Danmark.

Vores 20 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.