Her sparer danskerne
Data stammer fra YouGovs seneste rapport, der tager temperaturen på europæernes holdning til de stigende/høje energipriser. Rapporten kan downloades her.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
En tredjedel af danskerne (33%) svarer, at de er meget eller ekstremt bekymret for stigninger. Dette gælder især for danskere i alderen 35-54 år. 39% i denne gruppe er ekstremt eller meget bekymrede for de høje energipriser
Derudover kan det ses, at 22% slet ikke bekymrer sig eller ikke er så bekymret for de stigende/høje energipriser.
Danskerne skruer ned for varmen
29% af danskerne skruede ned for varmen som en konsekvens af de stigende energipriser. Det er især de 45-54-årige, der har skruet ned for varmen. 39% mod 27% i de øvrige aldersgrupper.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
28% af danskerne har ændret vaner for at spare energi fx ved at tage kortere bade og bruge mindre strøm. Der er signifikant flere kvinder end mænd, der har ændret deres vaner. Hver tredje kvinde (32%) har ændret deres vaner for at spare energi, mens dette kun er gælder for hver fjerde mand (24% ).
For en femtedel af danskerne (19%) har prisstigningerne på el, gas og varme ikke haft nogen betydning.
30% kører mindre i bil på grund af de stigende brændstofpriser
De stigende brændstofpriser (f.eks. priser på diesel og benzin) har også medført en adfærdsændring i danskernes bilvaner, hvor 30% kører mindre i bil. Det er især danskere i alderen 55+, der har skåret ned forbilkørslen. En tredjedel (35%) i denne aldersgruppe kører mindre i bil, mens kun en femtedel (20%) i aldersgruppen 18-24 bruger bilen mindre.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Lidt over en femtedel (21%) skærer ned på udgifter til fornøjelser (eksempelvis fritidsaktiviteter eller restaurant besøg), som et resultat af denne stigning i brændstofpriser.
YouGovs europæiske undersøgelse om energipriser
Ovenstående data bygger på YouGovs rapport, som omhandler europæernes holdning til de høje energipriser. Rapporten dykker ned i 10 europæiske lande, og den viser bl.a. at 83% i gennemsnit er bekymrede for energipriserne på tværs af disse lande.
Om undersøgelse
Undersøgelsen er baseret på interview med 11.627 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs europæiske paneler i perioden 25-30 marts 2022. Heraf 1.051 i Danmark.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Om YouGov
YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.
Vores 20 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.
Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum