Her er mærkerne, vi anbefaler til vores venner og bekendte

Lærerstandens Brandforsikring er det varemærke, som flest vil anbefale til venner og familie. Se hele YouGov BrandIndex’ Recommend Ranking 2021.

YouGov BrandIndex lancerer hvert år en liste over, hvilke virksomheder og brands der er bedst til at skabe ambassadører, altså kunder der vil anbefale deres varemærke. Lærerstandens Brandforsikring topper årets Recommend Ranking, mens adskillige bilmærker slås om de resterende pladser på top-10-listen.

Lærerstandens Brandforsikring har flest kunder (84,8%) som vil anbefale selskabet til venner og bekendte, og indtager førstepladsen på årets liste. Audi indtager andenpladsen med en score på 83,3%, og Mercedes-Benz lander på en tredjeplads med en score på 81,8%.

Bilbranchen er generelt dygtig til at skabe mærkeambassadører, og Audi samt Mercedes-Benz har fået selskab af adskillige andre bilmærker på top-10-listen. Eksempelvis Skoda, som kommer ind på en fjerdeplads i rankingen, og Volvo, som lander på femtepladsen. Derudover er Volkswagen at finde på ottendepladsen og BMW på niendepladsen.

Der er dog også blevet plads til enkelte varemærker fra andre sektorer på top-10-listen. LEGO, som generelt klarer sig rigtig godt i YouGovs imagerankings, indtager sjettepladsen (76,3%) lige før CBB Mobil på syvendepladsen (76,1%). Endelig indtager Mofibo den sidste plads på top-10-listen med en score på 74,9%.

Politiken er årets højdespringer

De danske aviser har de seneste år arbejdet målrettet på at skabe nye digitale abonnenenter og finde vejen til betalt indhold, Politiken kan glæde sig over en vækst i kunder, som vil anbefale avisen til andre. Politiken er således årets højdespringer og har forbedret sin recommend-score med 5,7% til en score på 60,3%.

Nordea og Totalkredit indtager anden- og tredjepladsen på listen over varemærker, som har forbedret deres recommend-score det seneste år. Begge varemærker har tidligere været i stormvejr efter negativ PR-omtale, men kan nu glæde sig over flere tilfredse kunder, som gerne vil anbefale dem.

Kontakt os

Vil du vide, hvordan dit varemærke klarer sig? Eller høre mere om YouGov BrandIndex? Kontakt os

Om YouGov Recommend-rankingen

YouGov BrandIndex er tilgængelig i 55 markeder over hele kloden og gennemfører mere end elleve millioner interviews hvert år i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien, Mellemøsten og Australasien.

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 450 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Recommend-scoren findes ved, at man spørger respondenter, hvilke mærker de vil ANBEFALE til venner, familie eller kollegaer.

Data er et samlet gennemsnit for alle interview med kunder af de enkelte varemærker i perioden 1. juni 2020 til og med 31. maj 2021. Vi har kun medregnet varemærker, som har opnået minimum 100 interview i perioden.

Oversigten over højdespringerne viser de varemærker, der har de største stigninger i recommend-score fra 1. juni 2020 til og med 31. maj 2021 sammenlignet med samme periode 2019-2020.

Vi forbinder data og giver dig muligheder

YouGovs Plan & Track-værktøjer hjælper vores kunder med at identificere og forstå deres kernekundesegmenter og følge effekten af reklame-, markedsførings- og PR-strategier og kampagner og løbende måle varemærkeopfattelsen.

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 450 brands. Der måles på brands indenfor flere sektorer, så som kunde på BrandIndex får du ikke bare et real-tids billede af dit eget brand, men også sundhedstilstanden på dine konkurrenter og sektoren som helhed.

BrandIndex gennemføres både på nationalt og internationalt plan. Du kan overvåge dit brand i et enkelt land, sammenligne på tværs af lande eller overvåge det samlede billede.