Her er de varer og tjenesterne, som danskerne ikke kan leve uden
Penge vokser ikke på træerne – og når priserne stiger, rækker pengepunge ofte ikke så langt, som den hidtil ville have gjort. En ny undersøgelse, som Kantar Sifo har lavet på vegne af fintech-platformen Adyen, viser, at det kun er få danskere, som forventer at forbruge mere (7%), og at knap halvdelen (42%) vil reducere deres udgifter og spare mere i fremtiden, som følge af inflation og de prisstigninger, som den har ført med sig.
Her er det særligt bemærkelsesværdigt, at det primært er de unge (18-29 år), som ønsker at skrue ned for forbruget. Det siger 51% i denne gruppe. Til sammenligning svarer mere end halvdelen af de unges forældre (50-64 år) at den lave økonomiske vækst, hverken har ændret eller vil ændre deres forbrugsmønster fremover.
Kigger man nærmere på de danskere, som forventer at forbruge mindre. Er der flere kvinder end mænd, som har svaret dette. Knap halvdelen af danske kvinder mener nemlig, at deres forbrugsmønster - i form af at bruge mindre og spare mere - vil/har ændret sig pga. inflationen. Blandt mændene er det lidt mere end hver tredje, som føler et behov for et lavere forbrug.
Hvad sparer danskerne på, når privatøkonomien strammes til, og hvad kan de ikke undvære?
Den nye undersøgelse viser, at 38% af danskerne vælger at skære ned på restaurant- og værtshusbesøg, 39% planlægger at spare på eksklusiv mad, og 28% forventer, at det er rejsen til udlandet, som må spares væk. På fjerdepladsen blandt de nedskårne udgifter er diverse fornøjelser som f.eks. en tur i biffen eller teateret. Når det derimod kommer til de varer og tjenester, som danskerne ikke vil skære ned på, ligger frisør og diverse behandlinger i toppen, noget som 29% respondenter ikke kan forestille sig at skære ned på. Danskernes kærlighed til streamingtjenester ser også ud til at fortsætte. 27% danskere svarer nemlig, at de ikke vil spare ved at opsige nogen af deres streamingabonnementer. På tredjepladsen kommer rengørings- og husholdningsydelser.
Det betyder det ændret forbrug for virksomhederne
Det er ikke kun som forbruger, at det kan være svært at navigere rundt i inflation og økonomisk lav vækst. For virksomhederne har det ændret forbrugsmønster også betydning. Blandt andet når det gælder om at fastholde forbrugernes interesse, og undgå, at det er deres produkt, som der skæres fra.
Tobias Lindh, Adm. Direktør for Adyen i Norden og Baltikum, ser på undersøgelsens resultater således:
”Undersøgelsen viser, hvor vigtigt det er, at virksomhederne fokuserer på at give den bedst mulige kundeoplevelse især inden for de segmenter, hvor forbrugerne planlægger at skære ned på deres omkostninger. Her skal virksomheder udnytte teknologier og tjenester til for eksempel at tilbyde friktionsfri betaling, der fører til færre afbrudte køb, eller give kunderne fleksibilitet med hensyn til returnering og afhentning af produkter. Vi hjælper virksomheder dagligt med at udvikle dette gennem vores tjenester, som også i sidste ende betyder mindre tid på administration og mere tid til personlig service.”
Top 5: Varer og tjenester som danskerne sparer på:
1. Eksklusiv mad og fødevarer (delikatesse osv.) 39%
2. Café, restaurant og værtshusbesøg 38%
3. Udenlandsrejser 28%, Fornøjelser (bio, koncert, teater etc.) 28%
4. Tøj og make up 25%
5. Streamingtjenester 19%
Top 5: Varer og tjenester som danskerne ikke kan undvære:
1. Frisør og behandlinger 29%
2. Streamingtjenester 27%
3. Opsparing og investeringer 24 %
4. Rengøring og husholdningsydelser 21%
5. Træning (fitness og andre medlemskaber) 20%
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Kantar Sifo på vegne af Adyen. Undersøgelsen blev gennemført fra 17. til 21. februar 2023. I alt har 1053 danskere mellem 18 og 79 år besvaret undersøgelsen via en webundersøgelse. Resultatet er sikret og repræsentativt på landsplan. Webpanelet er rekrutteret repræsentativt på landsplan baseret på tilfældige udvalg. Der er ingen selvrekruttering i Kantar Sifos webpanel.
Om Adyen
Adyen er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende
virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i én enkel, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som bl.a. Elgiganten, Uber, H&M, Bestseller og Microsoft. Adyen forbedrer og udvider løbende sit produktudbud som en del af deres almindelige forretningsgang. Nye produkter og funktioner annonceres via pressemeddelelser og produktopdateringer på virksomhedens hjemmeside. Samarbejdet med Power, beskrevet i denne kundeopdatering, understreger Adyens kontinuerlige vækst med eksisterende og nye kunder gennem årene.
Nøgleord
Kontakter
For mere information - venligst kontakt:
Emilie Roepstorff
emilieroep@kompas.dk
+45 23241305
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Kompas Kommunikation
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Bosch og Randox indgår strategisk partnerskab: Investerer massivt i innovation af molekylær diagnostik og analyseplatformen Vivalytic.11.4.2024 11:56:34 CEST | Pressemeddelelse
Hurtigere og mere prævise diagnostiske tests. Det er målet for det netop offentliggjorte strategiske partnerskab mellem Bosch og Randox Laboratories Ltd. De to virksomheder vil investere 150 millioner euro i udviklingen af nye diagnostiske tests, herunder en avanceret sepsistest, der udnytter den banebrydende BioMEMS-teknologi. Dette samarbejde markerer et skridt mod Boschs mål om at fremskynde innovationen af molekylær point of care-diagnostik med deres Vivalytic-analyseplatform og dominere det fremtidige milliardmarked inden 2030.
Trods stigende betalingssvindel elsker danskerne teknologiske betalingsløsninger, når de shopper.9.4.2024 09:20:19 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er i dag mere bange for at blive ofre for betalingssvindel end for ti år siden, det viser en ny undersøgelse. På trods af den stigende frygt for at blive snydt, når vi shopper, er danske forbrugere vilde med teknologi – endda vildere end vores nordiske naboer.
3 ud af 4 ville stoppe deres forbrug af snus og e-cigaretter – hvis de kunne21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Snus* og e-cigaretter hitter blandt danskerne. Men på trods af at danskernes forbrug af nikotinprodukter er stigende, så vil mange gerne stoppe – hvis de kunne. Det afslører en ny undersøgelse, som bl.a. også peger på, hvad der får danskerne til at gribe til nikotinen i første omgang.
Sundhedsinnovation i fokus: Gode samarbejder betaler sig – og nu skal årets bedste implementering af en sundhedsteknologisk løsning findes12.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mangel på sundhedspersonale og pres i sundhedsvæsenet gør gode ideer og specielt implementeringen af dem til et brændende behov – endda en nødvendighed. For en god idé forbliver netop bare dét, hvis ikke den tages i brug. Nogle skal gå forrest og vise, at det kan lykkes, og at det gode samarbejde kan betale sig. Derfor hyldes to kommuner, to hospitaler og tre private sundhedsteknologiske virksomheder nu for at tænke innovation helt ind i kernen af sundhedsarbejdet.
Nyt partnerskab skal få danskerne til at spise flere bælgfrugter12.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag lanceres: Bælgfrugtpartnerskabet – som på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl skal sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter. I fællesskab skal forskellige partnere fra hele værdikæden sætte ambitiøse mål, igangsætte initiativer samt løbende monitorere salg og forbrug af bælgfrugter for at sikre, at partnerskabet opnår effekt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum