Her er de nominerede til Årets Leder 2019

For 18. gang uddeler Lederne prisen som Årets Leder, og vi kan nu løfte sløret for de nominerede. Dette års vinder skal findes blandt fem dygtige ledere, som går forrest og viser vejen i vidt forskellige brancher.

Kandidaterne til dette års leder er nu klar, og den 28. november vil en af de fem nominerede modtage prisen Årets Leder 2019 på konferencen Ledelsens Dag i København.

I finalefeltet er prominente ledere fra fem meget forskellige brancher. Her finder vi topchef Mads Nipper, som de seneste fem år har stået i front for pumpegiganten Grundfos og været bannerfører for virksomhedens grønne ambitioner. Han ledsages af Sheela Maini Søgaard, CEO for arkitektfirmaet BIG, der er kendt som en af branchens dygtigste og tidligere har vundet en pris for sin afgørende rolle i den økonomiske genrejsning af BIG.

En tredje nomineret er DSV-direktøren Jens Bjørn Andersen, der med den nylige overtagelse af den konkurrerende transportvirksomhed Panalpina i dag kan bryste sig af at være direktør for en af verdens største transportvirksomheder.

Feltet indeholder også lederen af Søndervangsskolen i Viby ved Aarhus, Rani Hørlyck, der i mange år har været forkæmper for tosprogede skoleelevers fremtidsmuligheder, og som har formået at hæve elevernes karaktergennemsnit betragteligt. Den femte nominerede er Ulla Tofte, direktør for M/S Museet for Søfart i Helsingør, hvor hun har tredoblet besøgstallet på fem år blandt andet ved at gøre historien bredt appellerende med utraditionelle virkemidler.

Bag kåringen står årets lederjury, der tæller følgende meget kompetente folk, som beskæftiger sig med ledelse fra forskellige perspektiver:

• Bjarne Corydon, tidligere finansminister og i dag administrerende direktør og chefredaktør på Dagbladet Børsen
  • Eva Zeuthen, partner i rekrutterings- og rådgivningsfirmaet Zeuthen Storm
  • Jan Molin, dekan og professor i ledelse ved Copenhagen Business School
  • Merete Eldrup, tidligere administrerende direktør for TV2 og i dag bestyrelsesmedlem i blandt andet Deloitte og Nykredit
  • Peter Steensgaard Mørch, departementschef i Finansministeriet

• 2004: Direktør Jørgen Mads Clausen, Danfoss
  • 2003: Direktør Alfred Josefsen, Irma
  • 2002: Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen

PRM: Starthjælp til grøn omstilling er for lidt2.10.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er brug for langt flere midler til udvikling og forskning i grøn omstilling end den milliard, regeringen vil sætte af i sit finanslovsforslag. Med en målrettet indsats kan klimaløsninger blive en dansk eksportsucces. Lederne bakker op om regeringens ambition om grøn omstilling. Det er dog vigtigt, at der de kommende år afsættes langt flere midler til grøn forskning og udvikling. Den milliard kroner, regeringen vil bruge i 2020, tages for en stor del fra andre forskningsområder, og dermed får den samlede forskning ikke det nødvendige løft. - Hvis vi skal løse klimaudfordringerne og samtidig holde gang i væksten, er det helt centralt, at vi som samfund investerer massivt i klimaforskning, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen Han understreger, at øget fokus på klimaproblemerne på ingen måde behøver at hæmme den økonomiske vækst. Der findes en række gode eksempler på, at avanceret klimateknologi, som danske virksomheder har udviklet, er blevet eksportsucceser. - Klima og bæ

Glædeligt at løngab mellem kønnene skrumper14.9.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse