Her er de nominerede til Årets Leder 2019

For 18. gang uddeler Lederne prisen som Årets Leder, og vi kan nu løfte sløret for de nominerede. Dette års vinder skal findes blandt fem dygtige ledere, som går forrest og viser vejen i vidt forskellige brancher.

Kandidaterne til dette års leder er nu klar, og den 28. november vil en af de fem nominerede modtage prisen Årets Leder 2019 på konferencen Ledelsens Dag i København.

I finalefeltet er prominente ledere fra fem meget forskellige brancher. Her finder vi topchef Mads Nipper, som de seneste fem år har stået i front for pumpegiganten Grundfos og været bannerfører for virksomhedens grønne ambitioner. Han ledsages af Sheela Maini Søgaard, CEO for arkitektfirmaet BIG, der er kendt som en af branchens dygtigste og tidligere har vundet en pris for sin afgørende rolle i den økonomiske genrejsning af BIG.

En tredje nomineret er DSV-direktøren Jens Bjørn Andersen, der med den nylige overtagelse af den konkurrerende transportvirksomhed Panalpina i dag kan bryste sig af at være direktør for en af verdens største transportvirksomheder.

Feltet indeholder også lederen af Søndervangsskolen i Viby ved Aarhus, Rani Hørlyck, der i mange år har været forkæmper for tosprogede skoleelevers fremtidsmuligheder, og som har formået at hæve elevernes karaktergennemsnit betragteligt. Den femte nominerede er Ulla Tofte, direktør for M/S Museet for Søfart i Helsingør, hvor hun har tredoblet besøgstallet på fem år blandt andet ved at gøre historien bredt appellerende med utraditionelle virkemidler.

Bag kåringen står årets lederjury, der tæller følgende meget kompetente folk, som beskæftiger sig med ledelse fra forskellige perspektiver:

• Bjarne Corydon, tidligere finansminister og i dag administrerende direktør og chefredaktør på Dagbladet Børsen
  • Eva Zeuthen, partner i rekrutterings- og rådgivningsfirmaet Zeuthen Storm
  • Jan Molin, dekan og professor i ledelse ved Copenhagen Business School
  • Merete Eldrup, tidligere administrerende direktør for TV2 og i dag bestyrelsesmedlem i blandt andet Deloitte og Nykredit
  • Peter Steensgaard Mørch, departementschef i Finansministeriet

• 2004: Direktør Jørgen Mads Clausen, Danfoss
  • 2003: Direktør Alfred Josefsen, Irma
  • 2002: Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen

Kvindelige ledere tjener 13 procent mindre end deres mandlige kolleger9.12.2019 09:23:58 CETPressemeddelelse

Ledernes nye lønstatistik viser, at de kvindelige medlemmer i den private sektor i gennemsnit tjener 13,3 procent mindre end mændene. Halvdelen af forskellen kan dog forklares med forskelle i blandt andet branche, uddannelse og anciennitet. Lederne mener, at barselsreglerne skal ændres for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Og det er meget glædeligt, at DI nu også støtter mere orlov til mænd.

Julefrokosten er også for chefen3.12.2019 16:10:00 CETPressemeddelelse

Julefrokosterne rundt omkring på landets arbejdspladser er i disse uger i fuld gang. Og en ægte dansk julefest er for mange lig med fest, dans og masser af alkohol. Men hvordan skal chefen forholde sig til festen? Det har Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne, tre gode råd til. 1) Deltag til festen! Det første og vigtigste råd er, at du skal deltage til festen – hvis altså du kan. Julefrokosten er lige så meget din fest, som den er medarbejdernes. Og vælger du at blive hjemme, kan det sende et signal til dine medarbejdere om, at du ikke vil bruge tid på dem. Hvornår du skal tage hjem, afhænger af dit eget humør og stemningen. Vær opmærksom på dine medarbejdere og mærk ’temperaturen’ til festen – og lad vær med at tage tidligt hjem ’bare fordi’. En tidlig retræte kan måske blive opfattet som om, du ikke er komfortabel i samværet med dine medarbejdere. 2) Beslut dig for din rolle – inden festen starter Om du som leder skal holde dig til sodavand og gå tidligt hjem e

PRM: Grundfos-chef er Årets Leder 201928.11.2019 12:51:14 CETPressemeddelelse

Mads Nipper, topchef hos pumpegiganten Grundfos, er netop blevet kåret som Årets Leder. Han kommer i fornemt selskab med tidligere vindere, såsom Nils Smedegaard Andersen og Bodil Nyboe Andersen samt Jørgen Vig Knudstorp. Siden Mads Nipper i 2014 blev direktør for Grundfos, har han stået i spidsen for en virksomhed, som er med til at nedbringe verdens strømforbrug, skaffe adgang til rent drikkevand til millioner af mennesker og fremover kan være med til at møde de nedkølingsbehov, som klimaforandringerne skaber. Han leder ud fra tesen om, at lederen skal være med til at gøre arbejdet meningsfuldt for de ansatte. Og han brænder for bæredygtighed og digital transformation, hvilket han ofte italesætter på de sociale medier og i den offentlige debat. Prisoverrækkelsen af Årets Leder 2019 er en del af konferencen Ledelsens Dag, som Lederne er vært for i dag i København. Under kåringen sagde Ledernes formand, Svend Askær, blandt andet: - Mads Nipper har en autentisk og positiv ledelsesstil.