Henrik Wellejus bliver nordisk leder af Audit & Assurance i Deloitte

Navnenyt: Managing Partner i Deloitte Audit & Assurance, Henrik Wellejus, som for fire år siden satte en kæp i sit eget hamsterhjul for at få tid i livet til andet end arbejde, får snart et nyt og større ansvarsområde hos revisions- og konsulentgiganten. Henrik Wellejus bliver nordisk leder af Audit & Assurance i Deloitte per 1. juni 2022.

Henrik Wellejus, Deloitte.

I en kompleks verden, hvor geopolitiske rystelser og nye globale megatrends sætter dagsordenen på tværs af landegrænser, er der brug for en større grad af integration mellem de nordiske revisionsforretninger. Nu styrker Deloitte sin fælles nordiske profil med udpegningen af danske Henrik Wellejus som nordisk leder af Audit & Assurance.

”Jeg glæder mig meget til at kunne medvirke til øget integration i Norden og til at sikre endnu højere kvalitet og ensartet høj kundeservice på tværs af vores nordiske forretninger. Der ligger en spændende og vigtig opgave i at styrke samarbejdet på tværs af landegrænserne,” siger Henrik Wellejus.

51-årige Henrik Wellejus fortsætter som Managing Partner i Audit & Assurance Danmark, hvor han også fremover har sit primære fysiske arbejdssted. I DeloitteHuset på Islands Brygge i København leder han den danske revisionsforretning og indgår i både den danske, nordiske og europæiske ledelse af Deloitte.

Nordisk CEO for Deloitte, Anders Dons, ser Henrik Wellejus som den oplagte kandidat til den nordiske overbygning:

”Sammen med sit nordiske ledelsesteam bliver det Henriks opgave at tiltrække de stærkeste talenter i Norden og sikre sammenhængende og effektiv service. Det er en rolle, som passer enormt godt til Henrik, der allerede er en stærk kulturbærer i Deloitte Danmark. Med Henrik i spidsen vil vi styrke Nordens involvering i globaliseringen af Deloitte, så vi kan operere mere sammenhængende på tværs af grænser,” siger Anders Dons.

Revisor og rockmusiker

Henrik Wellejus blev statsautoriseret revisor i 1999 og har gennem sin karriere betjent et bredt udsnit af Deloittes kunder og segmenter, blandt andet som dobbeltcertificeret pengeinstitut- og forsikringsrevisor. Til næste år kan han fejre 30 års jubilæum i Deloitte.

Trods den traditionelle revisorkarriere har Henrik Wellejus valgt at gøre op med den traditionelle revisorlivsstil, hvor karrieren dominerer, og man arbejder solen sort. Et wake-up-call fra hans søn i 2018 betød, at Henrik Wellejus traf et aktivt valg om at stoppe med altid at have travlt og være mere til stede i familien. Som leder i Deloitte vil Henrik Wellejus fremme en kultur, hvor unge revisorer ikke knækker nakken under en urimelig arbejdsbyrde.

Henrik Wellejus bor på Amager med sin kone og tre børn. Fritiden bruges på familie og venner, ferier, vandreture og afkobling i sommerhuset, hvis han da ikke dyrker sin store passion for musik – enten på festival som festivalgæst eller som udøvende musiker i bandet Økuller.

Henrik Wellejus, Deloitte.

Danske unge: Klimaet er den største årsag til bekymring, og 4 ud af 10 føler sig udbrændte på jobbet20.6.2022 08:10:00 CEST | Pressemeddelelse

Op mod halvdelen af de unge under 28 år har ifølge Deloittes nye generation Z- og millennial-undersøgelse været hjemme fra arbejde på grund af stress eller angst, men under halvdelen har fortalt deres arbejdsgiver om den reelle årsag. Næsten 40% føler sig udbrændte. Den mentale sundhed bør være i høj fokus hos arbejdsgiverne for at øge trivslen og fastholde de unge årgange.

Regningen for klimanøleri kan beløbe sig til 1.253 billioner kr. i 207023.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye beregninger fra Deloitte sætter tal på de forventede udgifter ved ikke at sætte kraftigt ind for at bremse klimaforandringerne. Udgifterne forventes at slå et hul i verdensøkonomien i størrelsesordenen 1.253 billioner kr. i 2070. Til gengæld vil verdensøkonomien kunne blive over 300 billioner kr. rigere ved at sætte fart på en forpligtende grøn omstilling til klimaneutralitet.