Henrik Clausen bliver ny administrerende direktør for TDC

Bestyrelsen for TDC A/S (TDC) har udnævnt Henrik Clausen som ny administrerende direktør med virkning fra 17. februar 2020.

Som administrerende direktør for TDC vil Henrik Clausen sammen med den øvrige koncernledelse lede den fortsatte transformation af TDC.

TDC er moderselskab for TDC NET og Nuuday, som blev etableret i juni 2019. TDC NET er et digitalt infrastrukturselskab, som fokuserer på at forbinde Danmark med fremtidens bedste digitale infrastruktur og etablere åbne netværk på fiber og 5G på tværs af landet. Nuuday tilbyder digitale underholdningsløsninger og services til både privat- og erhvervskunder gennem YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Hiper, Blockbuster og Relatel.

”Sammen med ledelserne og de tusindvis af dedikerede medarbejdere på tværs af TDC, Nuuday og TDC NET ser jeg frem til at bidrage til den historiske transformation, som skal sikre, at Danmark fastholder sin position som digitalt foregangsland. Sammen vil vi indfri vores langsigtede løfte til Danmark ved at øge investeringerne i den digitale infrastruktur i TDC NET og yderligere styrke Nuudays tilbud inden for digitale underholdnings- og serviceløsninger til både privat- og erhvervskunder,” siger Henrik Clausen.

Henrik Clausen (56) kommer med en omfattende erfaring fra telekommunikationsindustrien. Fra 2005 til 2010 var han administrerende direktør for Telenors danske forretning. Fra 2010 til 2014 var han topchef i det børsnoterede, malaysiske selskab DiGi og fra 2014 til 2016 var han direktør for strategi og digital for Telenor på globalt plan og rådgiver for koncernens administrerende direktør. Senest har Henrik Clausen været administrerende direktør for Bang & Olufsen. Han er uddannet civilingeniør og har en MBA fra INSEAD.

”Vi er meget glade for at kunne byde Henrik Clausen velkommen til TDC. Vi har fuld tillid til, at han er den rette til at sikre, at vi fortsætter fremgangen mod vores strategiske ambition om at skabe to førende og selvstændige digitale forretninger, som vil sikre, at Danmark forbliver et digitalt foregangsland. På vegne af bestyrelsen vil jeg også gerne takke Mike Parton for at påtage sig rollen som midlertidig administrerende direktør de seneste måneder,” siger Bert Nordberg, bestyrelsesformand i TDC.

Mike Parton har fungeret som midlertidig administrerende direktør siden den 24. oktober 2019 og træder tilbage den 17. februar 2020 og vil genindtræde som næstformand i TDC’s bestyrelse.

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

TDC Group leverer som forventet i 2. kvartal 202014.8.2020 09:01:58 CESTPressemeddelelse

TDC Group leverede i 2. kvartal 2020 et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1.609 mio. kr., i tråd med selskabets forventninger og 3,7% lavere end samme kvartal sidste år. Nedgangen i EBITDA kan tilskrives de fortsatte effekter fra kundetab i YouSee specielt i 4. kvartal 2019 samt i 1. kvartal 2020, som dog delvist blev opvejet af markant lavere driftsomkostninger. Den negative udvikling i YouSee’s kundebase var igennem 2. kvartal aftagende, en udvikling der er fortsat i juli måned