Hemmeligheden bag et langvarigt og sundt vægttab

Overvægt, svær overvægt eller decideret fedme er måske noget, som en del danskere forbinder med et land som USA. Her ser man typisk ekstremt overvægtige amerikanere, der næsten ikke kan gå og som har en lang række livsstilssygdomme inde på livet oveni.

Hvad færre danskere måske ved er, at statistikken er ved at overhale os indenom her i Danmark, og dette medfører, at der nu er 51 % af alle danskere, der er karakteriseret som overvægtige eller decideret fede. I forhold til dette høje tal, er mange danskere bekendt med, at der findes mange måder at gribe overvægten an på, hvis man ønsker at tabe sig og mange tyer til en form for slankekur.

Disse slankekure findes i hobetal fra juicekure til lavkaloriediæter og mange gange føler de overvægtige, at de famler lidt i blinde: For hvad virker? Især i det lange løb?

Et nyt studie viser, at fedmemedicin i kombination med træning virker bedst for svært overvægtige

Er man det, der bliver kategoriseret som "svært overvægtig" med et BMI (body mass index) på mellem 32 og 43, er der videnskabeligt godt nyt. Et hold danske forskere har nemlig studeret den magiske vægttabsmetode/formel de sidste fem år i et forsøg med svært overvægtige mennesker og fundet, at det især er en kombination af fedmemedicin og mindst 2 timers træning om ugen, der giver det bedste resultat, når vi taler om et varigt og sundt vægttab. De har studeret forsøgspersoner i kategorierne

1. Placebo

2. Kun fedmemedicin

3. Kun træning

4. En kombination af fedmemedicin og træning.

Den sidste kategori har vist sig at være den, der giver forsøgspersonerne det største vægttab, når de træner cirka 150 minutter med holdtræning eller individuel træning samt 75 minutters højintensiv træning pr. uge.

Træning giver en lang række sundhedsmæssige sideeffekter

Selvom hovedformålet med at kombinere træning og fedmemedicin har været vægttab i dette forskningsstudie, der er udført af forskere fra Hvidovre Hospital og Københavns Universitet, har det også vist sig, at træningen har en lang række positive sideeffekter i forhold til den almene folkesundhed. Her understøtter træning i cirka 2 timer om ugen også en øget muskelmasse, øget kondition, lavere kolesterol, mindre fedtmasse samt generelt øget livskvalitet. Disse faktorer er både meningsfulde for det enkelte menneske i nuet, ligesom de også bevirker, at de på længere sigt er livstidsforlængende og simpelthen gør, at kategorien af svært overvægtige lever længere.

Forskningsbaseret viden giver større tryghed til en god rutine

Ovenstående forskningsmæssige resultater er positive, fordi de sætter videnskaben bag den rigtige metode for et sundt vægttab. På denne måde kan man som overvægtig være sikker på, at denne metode virker, og dermed kunne styre bedre udenom alle de forskellige momentane trends og livsstilseksperter, der alle synes at have noget at sige (og sælge), når det handler om slankekur, vægttab og diæter. Når man har dette på plads, er det nemmere at gøre træningen til en god ugentlig rutine, fordi man ved, at det har en langvarig effekt, både på vægten, sundheden og livskvaliteten.