HELT NY OG EVENTYRLYSTEN PEUGEOT RIFTER
”PEUGEOT innoverer og PEUGEOT overrasker. Vores ambition er at blive den bedste high-end generalist bilproducent. Med PEUGEOT RIFTER tilbyder vi en nyfortolkning i dette segment, der er en perfekt kombination af alsidighed og køreglæde. Den har en stærk personlighed og signalerer handlefrihed.”
Jean-Philippe Imparato, PEUGEOT CEO
Nyt udseende – nyt navn
PEUGEOT har givet sin nye model et nyt navn, der leder tankerne hen mod friluftslivet og en aktiv livsstil.
Designet viser tydeligt slægtskabet med PEUGEOTs modelprogram. Den moderne og robuste front har løve-loget placeret i midten af kølergrillen, der er udformet efter samme designskabelon, som PEUGEOTs nyeste modeller. Profilen viser harmoniske proportioner med en kort vandret motorhjelm, en høj hoftelinje og korte udhæng for og bag. Tagrælingerne udgør en integreret del af designet og er udformet, så man kan nemt kan fastspænde genstande. Et gennemgående træk er de skarpt skårede skrå kanter, der ses både på døre og vinduer samt i udformningen af både front og bagende, hvilket tilfører et nyt designelement til modellen.
Bagenden indeholder en stor bagklap, der åbner op til et rummeligt bagagerum, som er flankeret af store baglygter med de tre klomærker – et af mærkets designsignaturer.
Den nye PEUGEOT RIFTER har lånt designelementer fra SUV-verdenen, som forstærker dens personlighed: en høj indstigning og siddehøjde, store hjul, beskyttelsespaneler hele vejen rundt (ved kofanger, hjulkasser og dørpaneler) og lidt højere frihøjde.
Et raffineret interiør med PEUGEOT i-Cockpit
Det indvendige design understreger, at RIFTER er en fuldblods PEUGEOT. Det er karakteriseret af PEUGEOT i-Cockpit, som er værdsat af mere end 4 mio. kunder verden over. PEUGEOT i-Cockpit er designet til at give en intuitiv køreoplevelse og består af følgende elementer:
- Et kompakt rat, der er fladt øverst og nederst for at give et bedre greb og forbedret styring
- En 8” kapacitiv touchskærm
- Et head-up display med instrumenture omkranset af kromringe
Kabinen er et velafstemt kompromis mellem praktiske løsninger og elegance, mens betjeningen og oplevelsen bag rattet er optimeret med henblik på førerens velbefindende og fokus.
Som resten af PEUGEOTs modelprogram fås RIFTER i en GT-Line version. Dette udstyrsniveau indbefatter bl.a. Onyx sorte detaljer på kølergrillen, sortindfarvede sidespejle og sorte tagrælinger. Herudover er GT-Line versionen udstyret med 17” ”Aoraki” diamantskårede aluminiumsfælge, mens der indvendigt vil være læderrat, et særligt indtræk og skakternet baggrund på instrumenturene.
Gennemtænkt funktionalitet
Den nye PEUGEOT RIFTER tilbyder en fleksibel rummelighed, der nemt kan tilpasses hverdagens forskellige behov. Med EMP2 platformen er den tilgængelig i både en 5- og 7-sæders version i to længder, Standard (4.40 m) og Lang (4.75 m).
Man kan montere børnesæder på alle tre sæder i række to og ved hjælp af ”Magic Flat” funktionen (tilgængelig i 2019) kan de tre individuelle sæder i et snuptag foldes helt sammen og gemmes væk i gulvet. På række tre i den lange version kan de to sæder rykkes frem og tilbage for at give mere benplads eller fjernes helt for at prioritere bagagerumspladsen.
Bagagerummet i PEUGEOT RIFTER har en volumen på 775 liter under hattehylden i 5-sæders versionen og helt op til 4.000 liter til loftet i den lange version med sæderne nede. Har man brug for at transportere lange genstande, er det også muligt at lægge det forreste passagersæde helt ned.
Skydedørene blevet optimeret og giver nu endnu nemmere adgang, eftersom åbningen er gjort større. Herudover er RIFTER forsynet med et vindue i bagagerumsklappen, som gør det muligt at snuppe ting fra bagagerummet uden at skulle åbne hele bagagerumsklappen.
Klar – parat – action!
Køreglæde er en vigtig del af mærkets DNA, og PEUGEOT RIFTER er ingen undtagelse. Den er som tidligere nævnt bygget på EMP2 platformen, der er anerkendt for sine dynamiske kvaliteter og fleksibilitet, hvilket er udnyttet til fulde i RIFTER. Vejgrebet er sikret af et Pseudo MacPherson frontophæng og bagtøj med deformerbar travers, mens affjedringen og styringen er særligt tilpasset til netop denne model.
De mest eventyrlystne kan vove sig væk fra alfarvej ved at tilvælge Advanced Grip Control, som sammen med Michelin Lattitude Tour dæk giver et endnu bedre greb. Der vil desuden være en 4x4 version i modelprogrammet, som er udviklet i samarbejde med Dangel.
Motorprogrammet til PEUGEOT RIFTER består af en række af de nyeste Euro 6.c motorer, der allerede nu lever op til den fremtidige WLTP norm.
Benzinmotorer:
1.2 PureTech 130 hk S&S med 8-trins automatisk gearkasse (fra 2019)
1.2 PureTech 110 hk S&S med 5-trins manuel gearkasse
Dieselmotorer:
1.5 BlueHDi 130 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse eller 8-trins automatisk gearkasse
1.5 BlueHDi 100 med 5-trins manuel gearkasse
1.5 BlueHDi 75 hk med 5-trins manuel gearkasse
PEUGEOT RIFTER skal både opfylde hverdagens behov og fritidslivets udfordringer, og derfor er der mulighed for at udstyre den med en lang række teknologiske features og køreassistentsystemer, bl.a. Adaptiv Cruise Control, udvidet skiltegenkendelse, aktiv vejbaneassistent, træthedsovervågning med kamera, automatisk nødbremse, Trailer Stability Control, Visiopark 180 grader bakkamera, Blind Spot Assistent etc. Herudover er den 8 ” store touchskærm udstyret med Bluetooth og Mirror Screen, der er kompatibelt med Mirror Link, Apple Carplay og Android Auto, mens der er to USB indgange inden for førerens rækkevidde samt mulighed for trådløs opladning.
PEUGEOT RIFTER får sin verdenspremiere ved Genève Motor Show i marts 2018 og bliver lanceret til september.
Nøgleord
Kontakter
Hanne Langsig SørensenPressechef
Tlf:21725172hanne.sorensen@peugeot.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Peugeot Danmark
Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse
Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.
Løven brøler endnu højere25.2.2021 15:32:09 CET | Pressemeddelelse
Verdens ældste aktive bilmærke styrker sin karakter og visuelle identitet med et nyt logo. Der bliver vendt en ny side i PEUGEOTs historie.
Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.
PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.
Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler8.10.2020 08:29:07 CEST | Pressemeddelelse
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.