headspace kommer til Mariagerfjord Kommune

Det Sociale Netværk/headspace Danmark er glade for at kunne fortælle, at headspace nu kommer til Mariagerfjord Kommune efter der er indgået en samarbejdsaftale med kommunen om åbning af et headspace center. Kontrakten gælder fra 1. oktober 2021.

Første opgave er at finde centrale lokaler til headspace i Hobro, som bliver hjembyen for headspace i Mariagerfjord Kommune. headspace Mariagerfjord regner med at åbne dørene for rådgivning til børn og unge først i det nye år.

Dermed får unge mellem 12 og 25 år i Mariagerfjord Kommune ”nogen at tale med”, og det glæder Svend Madsen, som er formand for kommunens børn- og familieudvalg.

”Ingen børn og unge i Mariagerfjord Kommune skal gå alene med deres problemer. headspace er gode til at nå børn og unge, som måske ikke lige griber fat i os. Derfor samarbejder vi med headspace for at hjælpe børn og unge, der tumler med problemer i hverdagen, som ødelægger deres livskvalitet,” siger Svend Madsen.

Mariagerfjord Kommune har fokus på at indsatsen gavner børn og unge i hele kommunen, så headspace vil være opsøgende og til stede i hele kommunen på de lokale folkeskoler og forskellige uddannelses- og fritidsinstitutioner, hvor de unge har deres hverdag.

”Vi kan se, at der mangler et tilbud til vores børn og unge, som mistrives. De skal have den hjælp, de behøver. Dermed håber vi at forebygge, at de får psykiske problemer, som i værste fald kan plage dem resten af livet,” siger Jan Andersen, der er formand for Mariagerfjord Kommunens sundheds- og omsorgsudvalg.

Det er headspace Danmarks tredje headspace center i Region Nordjylland, og åbningen er helt i tråd med headspaces mål om at blive et landsdækkende rådgivningstilbud for børn og unge. Den nationale chat i headspace er allerede åben for unge over hele landet.

”Vi har en vigtig rolle i headspace, særligt efter coronanedlukningen, der har været hård for unge at komme igennem. De skal hjælpes på fode igen og i det hele taget har mange unge brug for at vende deres bekymringer og tanker med nogen, og den ”nogen” kan ofte være headspace. Derfor er jeg glad for at Mariagerfjord har taget så godt imod vore initiativ.” siger Poul Nyrup Rasmussen, stifter af og protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

Nu går arbejdet i gang med at finde en central placering til headspace i Hobro. Når det rette sted er fundet skal der ansættes to ungerådgivere og tilknyttes frivillige ungerådgivere til centret.

”Flere unge døjer med stress, angst og depression. Det gør det sværere at gennemføre den ungdomsuddannelse, som vi ved betyder noget for et godt arbejdsliv. Derfor er vi glade for, at headspace slår sig ned i Hobro, som er vores store uddannelsesby,” siger Edin Hajder, som er formand for kommunens arbejdsmarkeds- og uddannelsesudvalg.

Hvis du er interesseret i at blive frivillig i headspace Mariagerfjord eller har spørgsmål vedrørende centret, kontakt gerne centerchef Line Brix Madsen på mobil: +45 5361 0487 eller email: lm@headspace.dk.

Information om headspace

Siden starten i 2013 har headspace rådgivet omkring 60.000 unge via face-to-face-rådgivning, chat- og videorådgivning. Desuden har headspace været i kontakt med flere end 140.000 børn og unge igennem udgående oplæg og synlighedsaktiviteter, fx på skoler og ungdomsuddannelser.

Unge i mistrivsel går for længe, inden de opsøger hjælp21.6.2023 13:59:37 CEST | Pressemeddelelse

Aldrig før har der været så mange muligheder for rådgivning, hvis man er ung og har ondt i livet eller møder bump på vejen, men samtidig viser spritnye tal fra headspace, at mere end halvdelen af de unge, der opsøger headspace, går for sig selv i mere end 12 måneder, inden de opsøger hjælp. Og desværre bliver dem, der opsøger headspace, også stadigt yngre. Derfor er der brug for at prøve noget nyt.