headspace åbner center i Rødby i samarbejde med Femern A/S

Et nyt samarbejde med Femern A/S får nu headspace Lolland til at åbne rådgivning i Rødby. Rødby-centret er en udløber af et samarbejde om lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, hvor headspace blandt andet understøtter arbejdet med at tiltrække lærlinge til tunnelbyggeriet.

Ud over at være en hånd i ryggen på de lærlinge, der bliver ansat på byggeprojektet, arbejder headspace bl.a. også for at skabe attraktivt fritidsliv for lærlinge, som vil komme langvejsfra.

”Det giver rigtig god mening, at vi er til stede helt lokalt som en ekstra støtte til de unge i Rødby. Og selvom vi har samarbejde med Femern, så er alle unge velkomne i headspace Rødby. Intet er for stort eller småt, hvis man som ung har et problem og brug for nogen at tale med,” siger Kristian Hjorth, centerchef for headspace Guldborgsund og headspace Lolland – også kendt under headspace Sydhavsøerne.

Som en del af samarbejdet på Sydhavsøerne har headspace også sat fokus på, at unge skal trives bedre med at vælge uddannelse og retning for deres arbejdsliv. Det sker med en række workshops på såvel FGU, erhvervsskoler og folkeskoler – bl.a. også lokalt på Rødby Skole. Lige nu føler mange unge, at det at træffe et valg om ungdomsuddannelse er et valg for livet, og nogen er decideret bange for at vælge forkert.

Workshoppene er designet til at hjælpe unge til at tvivle mindre og trives mere med at træffe valg af uddannelse og job blandt andet ud fra tankegangen om, at for at vide hvad man vil, må man finde ind til hvem, man er. Interne tal fra headspace viser nemlig, at hver femte samtale i headspace handler om en eller anden form for mistrivsel i job og uddannelse.

headspace-centret i Rødby ligger på Østergade 58D og vil fra den 13. september have åbent hver tirsdag fra klokken 13 til 18. Unge mellem 12 og 25 år, der ønsker en samtale i centret, kan ringe og bestille en tid ved at ringe til headspace Lolland, Tilegade 41, 4900 Nakskov, på: 81 41 74 77, ved at dukke op personligt i åbningstiden eller ved at sende en sms til 1403 (husk at starte beskeden med: hs lolland). headspace i Nakskov har åbent tirsdag til torsdag mellem klokken 12 og 18.

Jakob Risom, pressechef i Det Sociale Netværk/headspace Danmark, mob. 61 65 65 40, e-mail: jr@detsocialenetvaerk.dk
Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef, Danmark, Femern A/S, mob. 33 41 44 62, e-mail: mkn@femern.dk

Information om headspace

Siden starten i 2013 har headspace rådgivet omkring 70.000 unge via face-to-face-rådgivning, chat- og videorådgivning og korte kontakter i forbindelse med udgående aktiviteter. Desuden har headspace været i kontakt med flere end 240.000 børn og unge igennem udgående oplæg og synlighedsaktiviteter, fx på skoler og ungdomsuddannelser.

Unge i mistrivsel går for længe, inden de opsøger hjælp21.6.2023 13:59:37 CEST | Pressemeddelelse

Aldrig før har der været så mange muligheder for rådgivning, hvis man er ung og har ondt i livet eller møder bump på vejen, men samtidig viser spritnye tal fra headspace, at mere end halvdelen af de unge, der opsøger headspace, går for sig selv i mere end 12 måneder, inden de opsøger hjælp. Og desværre bliver dem, der opsøger headspace, også stadigt yngre. Derfor er der brug for at prøve noget nyt.