YouGov Denmark

Har fagforeninger udspillet deres rolle? Ikke hvis du spørger danskerne

Del

Mere end halvdelen af befolkningen er medlem af en fagforening, og fagforeninger har stadig en vigtig rolle ifølge danskerne. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov.

Der hersker bred enighed blandt danskerne om, at fagforeninger har haft en positiv indflydelse på udviklingen af den danske arbejdsmarkedsmodel. 2 ud af 3 (67%) er enige om dette.

Holdning til fagforeninger

Og fagforeninger har fortsat en vigtig rolle. 2 ud af 3 (68%) af danskere mener, at fagforeninger er nødvendige for at sikre gode løn- og arbejdsforhold.

2 ud af 3 (65%) mener også, at fagforeninger handler om solidaritet og sammenhold inden for fagområder. Men her er der ikke overraskende større forskelle i danskernes holdning afhængigt at deres valg af fagforening.

Solidaritet og sammenhold

Blandt medlemmer af traditionelle fagforeninger, som er organiseret efter fag og arbejdsopgaver, er der flest (73%), som mener, at fagforeninger handler om solidaritet og sammenhold, mens andelen af medlemmer af såkaldte gule fagforeninger, det vil sige tværfaglige lønmodtagerorganisationer (ASE, Business Danmark, Det Faglige Hus, Fagforeningen Danmark, Frie Funktionærer, Kristelig Fagforening) er noget lavere (51%). Danskere, som ikke er medlem af en fagforening, tilslutter sig heller ikke dette synspunkt i samme omfang (58%).

Fagforeninger er for dyre

Selvom flertallet af danskerne mener, at fagforeningerne har en vigtig rolle i samfundet, er de ikke udelt positive over for de danske fagforeninger.

Halvdelen af befolkningen mener, at fagforeninger er for dyre (55%). Dette uafhængigt af fagforeningsmedlemsskab eller mangel på samme. 2 ud af 5 (40%) mener, at fagforeninger er styret af politiske partier. Det er især dem over 50, som er af denne opfattelse (47%). 2 ud af 5 (40%) mener desuden, at fagforeningerne mangler gennemslagskraft og indflydelse.

Endelig mener 31%, at fagforeninger er gammeldags. Det er især mænd, der deler dette synspunkt (40% mod 22% af kvinderne). Samt medlemmer af gule fagforeninger (44% mod 27% af medlemmerne af traditionelle fagforeninger).

Når det kommer til det personlige udbytte af fagforeningsmedlemskab, er der dog kun et mindretal (23%), der mener, at man bedre selv kan forhandle løn- og arbejdsvilkår end en fagforening kan, mens 41% er uenige i dette synspunkt. Så fagforeninger har ikke udspillet deres rolle ifølge et flertal af danskerne.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.

Image: Getty

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Download
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Download
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Download
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Download
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Download

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum