Har du undret dig over, hvorfor kunstværker og seværdigheder i hele landet har fået plastre på?

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kunstnere, kommuner og virksomheder, derfor bærer både skulpturer og gavlmalerier nu et plaster på overarmen – senest tre af Thomas Dambos kæmpe trolde på henholdsvis Christiania, Nordhavn og i Dragør.

Bjarke Cirkelsten, Dragør. Foto: Jens Rasmussen

Pandemien er først ovre, når hele verden får vaccinen. Vi har i Danmark prioriteret at vaccinere vores frontpersonale i sundhedsvæsnet som nogle af de første, så de trygt og effektivt har kunnet tage hånd om de syge. I lande som Indien, Nepal og Sri Lanka er frontpersonale endnu ikke vaccineret – og de ved heller ikke nødvendigvis, hvornår de kan blive det. Men for blot 25 kroner kan danskerne være med til at hele vores sårede verden.

Sammen heler vi en såret verden
Et plaster skal være med til at markere, at helingen af verden er i gang. Med den globale vaccinationsalliance COVAX, som WHO sammen med UNICEF er én af de bærende kræfter bag, arbejdes der på højtryk for at indsamle midler til indsatsen, men der er lang vej endnu:

Behovet for COVID-19-vacciner til frontpersonale i hele verden er stadig stort og akut – og det har alvorlige konsekvenser. Derfor arbejder vi aktivt for at vaccinere voksne i de fattigste lande, så de igen kan tage sig af børnene. Men vi kan ikke gøre det alene,” fortæller Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

UNICEF har derfor søsat en kampagne, hvis symbol er et blåt plaster, der skal fange danskernes opmærksomhed midt i sommer, sol og restaurantbesøg. Stærke støtter som for eksempel DSB, det danske fodboldlandshold, Mads Steffensen, Lykke Friis og mange flere kendte danskere, virksomheder og endda seværdigheder har allerede stolt båret et lyseblåt plaster, der markerer støtte til UNICEFs kampagne for COVAX.

Mød kampagnen i hele landet
Stafetten startede i Esbjerg, hvor de fire hvide mænd – Mennesket ved Havet– stolt viste overarmene frem med store blå plastre på. Siden blev stafetten givet videre til et andet kunstværk af Svend Wiig Hansen – nemlig skulpturen Oceania i Odense, som også har fået plastre på.

Men de er langt fra de eneste: Senest har tre af Thomas Dambos verdenskendte, store trætrolde fået hvert sit UNICEF-plaster på i træ. Der er henholdsvis tale om trolden Green George på Christiania, Kaptajn Nalle på Nordhavn og Bjarke Cirkelsten i Dragør. Kunstneren har gavmildt stillet de tre trolde til rådighed, for at skabe opmærksomhed om den vigtige indsats:

”Jeg har selv oplevet på egen krop, hvordan corona vendte op og ned på mit arbejde – bl.a. da mig og syv assistenter fik COVID på et projekt i USA. Lige nu står frontpersonalet i verdens fattigste lande i præcis samme svære situation, som det danske frontpersonale stod i, da corona ramte DK. Det vil jeg selvfølgelig gerne afhjælpe og derfor har jeg stillet tre af mine trolde til rådighed for indsatsen,” udtaler kunstner og genbrugsaktivitet Thomas Dambo.

Andre kunstværker i det danske landskab støtter også indsatsen ved at bære UNICEF-plastret: I København og omegn kan plastret opleves både på de tre trolde, på jernskulpturen ZINKGLOBAL - DEN GLOBALE VISIONÆR på Nordre Toldbod, på Michael Kviums gavlmaleri i Holbæk og på Kapelvej 27 på Nørrebro, hvor et gavlmaleri også har fået plaster på.

Herudover kan plastrene opleves på Andreas Welins gavlmaleri i Haderslev, på Ida Gantriis’ gavlmaleri i Lemvig, på Fruen fra Havet i Sæby, på skulpturgruppen ”Historiske Spor” i Aarhus samt på statuen H.C. Andersen på bænken i Odense.

Danskerne kan hjælpe
Danskerne kan hjælpe dem, der står bagerst i køen. For 25 kroner kan danskerne støtte indsatsen og være med til at sikre, at sygeplejersker, jordemødre, læger og andet sundhedspersonale kan få deres stik og i sikkerhed blive ved med at tage kærligt hånd om de syge og udsatte i verdens fattigste lande. Det kan man gøre på unicef.dk/plaster.

Nu kan det blå plaster købes hos shop.unicef.dk. Ligeledes kan danskerne donere direkte til indsatsen via UNICEFs hjemmeside.

FAKTABOKS

Hvad er COVAX?
En global vaccinealliance, hvis mål er at vaccinere frontpersonale over hele verden.

Hvem står bag COVAX?
Sammen med WHO er UNICEF en del af COVAX, som arbejder for en lige og retfærdig adgang til COVID-19-vacciner. UNICEF leder udrulningen af selve vaccineindsatsen i kraft af vores unikke erfaring som verdens største indkøber af vacciner og distribuering af disse.

Hvor mange vacciner har COVAX nået?
Mere end 100 millioner vacciner i 135 lande.

To view this video from www.unicef.dk, please give your consent at the top of this page.Kampagneside

Morten Bredal, UNICEF, MBredal@unicef.dk & +45 21 48 18 83

Kaptajn Nalle, Nordhavn (KBH). Foto: Jens Rasmussen

For ønsker om yderligere billeder - både af de tre trætrolde og af andre seværdigheder/kunstværker med plaster på, tøv endelig ikke med at kontakte os.

Ny dansk kampagne skal hjælpe med at vaccinere frontpersonale i verdens mest udsatte lande. Trods mere end 8 millioner visninger er der lang vej endnu.22.7.2021 13:28:47 CEST | Pressemeddelelse

UNICEF Danmark har denne sommer søsat en kampagne kaldet ”Sammen heler vi en såret verden”. Kampagnen har til formål at skabe opmærksomhed omkring det store og akutte behov for finansiering af corona-vacciner til frontpersonalet i verdens fattigste lande, der lige nu står bagerst i køen. Men det er lettere sagt end gjort.

Kendte danskere i fælles front for at hele en såret verden22.7.2021 12:33:00 CEST | Pressemeddelelse

UNICEF Danmark har søsat en kampagne, hvor kendte danskere som Mads Steffensen, Nicolaj Kopernikus, Ida Auken, Mogens Lykketoft, Lykke Friis, Cecilie Beck, Anja Takacs, Louisa Lorang, Anne Hjernøe, Pelle Hvenegaard, Rasmus Brohave, Anette Kristine Poulsen og mange flere stolt viser overarmen frem. De gør de for at markere deres støtte til en ny indsamling, der skal sikre COVID-19-vaccinationer til frontpersonalet i verdens fattigste lande.

Har du undret dig over, hvorfor Michael Kviums gavlmaleri har fået blåt plaster på?14.7.2021 13:22:51 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kommuner, kunstnere og virksomheder, og derfor bærer Michael Kviums gavlmaleri på Ahlgade i Holbæk nu et blåt plaster på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor skulpturen DEN GLOBALE VISIONÆR, der sidder på NØGLEN TIL FREMTIDEN, har fået blåt plaster på?29.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kunstnere og virksomheder, og derfor bærer THEZINKERs skulptur på Nordre Toldbod nu et blåt plaster på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor to ikoniske skulpturer i Odense har fået blå plastre på?22.6.2021 13:31:07 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere kunstnere, kommuner, organisationer og virksomheder, og derfor bærer H.C. Andersen på bænken og Oceania nu blå plastre på hver deres overarm.

Har du undret dig over, hvorfor Gantriis gavlmaleriet har fået blå plastre på?21.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere kunstnere, kommuner, organisationer og virksomheder. Derfor har flere figurer fra ”Livets gang i Lidenlund” på gavlmaleriet på Rådhusgade nu et blåt plaster på overarmen.