Här är de starkaste varumärkena inom detaljhandeln

IKEA intar förstaplatsen i YouGovs Retail ranking i Sverige 2021. Stadium är det starkaste varumärket inom kategorin klädkedjor.

Med hjälp av BrandIndex och baserat på sex olika imagemått sammanställer YouGov kedjorna i Sverige med starkast varumärke.

Sveriges topp 10-lista inom detaljhandeln (klädkedjor exkluderat)

För att se det här innehållet från d25d2506sfb94s.cloudfront.net måste du ge ditt medgivande sidans topp.

IKEA är den kedja i Sverige med högst varumärkesstyrka enligt årets retail ranking. IKEA, som också tog hem förstaplatsen av samtliga kategorier i YouGovs ’Best Brand Ranking 2021’, uppnår en genomsnittlig poäng på 42,6 under perioden 1 september 2020 till 31 augusti 2021. ICA ligger tätt efter med en poäng på 42,2 och tredjeplatsen går till Systembolaget (33,6).

Sveriges topp 10-lista inom klädkedjor

Fyra varumärken inom sport toppar den svenska rankinglistan inom kategorin klädkedjor. Stadium är det starkaste varumärket med en poäng på 26,4. Andra plats går till Adidas (21,6) före Intersport på tredjeplats (20,3). Nike hamnar på fjärdeplats (19,7) tillsammans med Dressmann (19,7).

Vill du veta hur ditt varumärke presterar? Eller få mer information om YouGov BrandIndex?

Om rankingen

Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

YouGov BrandIndex är tillgänglig på 55 marknader runt om i världen och genomför mer än 11 miljoner intervjuer varje år i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien, Mellanöstern och Australasien.

I Sverige mäts cirka 300 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige.

All data är från den 1 september 2020 till den 31 augusti 2021.

Om YouGov

YouGov är ett internationellt marknadsundersökningsföretag.

Vår vision är att kontinuerligt leverera ett flöde av rätt data om konsumenternas åsikter åt organisationer och företag runt om i världen.

Våra 17 miljoner registrerade medlemmar utgör en starkt engagerad panel, som varje dag levererar mängder av data om konsumenternas åsikter, inställning och beteende. Vi kombinerar detta kontinuerliga dataflöde med vår researchexpertis för att nå insikter som kan ligga till grund för intelligenta och faktabaserade beslut.

Med kontor i Storbritannien, Nordamerika, Europa, Norden, Mellanöstern, Indien och Sydostasien har YouGov ett av världens största researchnätverk.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Mer information finns på yougov.com.