Här är de högst rankade varumärkena

Med hjälp av BrandIndex och baserat på sex olika imageparametrar sammanställer YouGov de högst rankade varumärkena i Sverige och globalt.

Medan teknikjättar dominerar YouGovs globala imagerankning, består den svenska topp 10-listan av varumärken inom dagligvaror och hushåll. Vanligt är dock att de har ett svenskt ursprung.

Sweden's best brands

Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

IKEA intar återigen förstaplatsen på den svenska listan, före ICA på andraplats och Swish som hamnar på tredjeplats. I år har bara ett nytt varumärke tagit sig in på den svenska topp-tio-listan, nämligen Kungsörnen på niondeplats. Google är inte längre på topp 10-listan.

I topplistan ser vi fortsatt både större och mindre varumärken inom dagligvaror och hushåll som Wasabröd, Yes, Västerbottenost, Apoteket, Systembolaget och Kungsörnen.

SJ har ökat mest i varumärksstyrka

Sweden's top improvers

SJ kan glädja sig åt att ha ökat sitt imagevärde med 14,1 poäng jämfört med föregående år. Det gör att SJ är det företag som stärker sin image mest.

SJ har också blivit positivt omnämnda, till skillnad från föregående år. Den positiva utvecklingen kan troligtvis härledas till klimatdebatten som har påverkat resenärerna i Sverige. SJ har med kampanjen ’klimatsmart’ satt fokus på klimatfördelarna med tågresor.

Nordea och Danske Bank har båda ökat sina imagevärden med mer än 5 poäng jämfört med föregående år. Båda har dock fortfarande ett negativ imagevärde i BrandIndex.

YouGovs globala varumärkesranking

Google hamnar än en gång på första plats på YouGovs globala varumärkesranking, som är baserat på data från 33 länder. Teknikföretag dominerar denna globala ranking och efter Google kommer What’sApp, YouTube, Samsung och Amazon.

Best Global Brands

Netflix och Facebook är på sjätte respektive sjunde plats, vilket resulterar i att de enda icke-teknologirelaterade varumärkena i världens topp 10 är den singaporianska e-handelsplattformen Shopee (åttonde plats), den svenska kedjan IKEA (nionde plats) och det amerikanska sportmärket Nike (tionde plats).

Om rankningen

I Sverige mäts cirka 400 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige.

All data är från den 1 oktober 2019 till den 30 september 2020.

I listan med varumärken som har ökat mest rankas de varumärken som har förbättrat sin ställning mest under perioden 1 oktober 2019 till den 30 september 2020 jämfört med samma period år 2018-2019.

För att bedöma ställningen för olika varumärken globalt använde YouGov uppgifter från 33 länder (länder där YouGov BrandIndex endast mäter tre eller färre sektorer är exkluderade från listan) i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Australien. Vi har tilldelat varumärkena poäng från 1 till 10 per land, när varumärket finns bland tio-i-topp (från 10 poäng för en förstaplats till 1 poäng för en tiondeplats).

All data är från den 1 oktober 2019 till den 30 september 2020.

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet.

Brandindex bevakar varumärken både inom Sverige och på internationell nivå. Detta ger möjlighet till att få en helhetsbild av ett varumärke i ett land, jämföra uppfattningen om varumärket mellan flera länder eller att hålla koll på varumärket ur ett globalt perspektiv.

www.yougov.se