Här är de högst rankade teknikvarumärkena 2022

Med hjälp av BrandIndex, baserat på sex olika imageparametrar sammanställer YouGov de högst rankade teknikvarumärkena i Sverige och globalt.

Samsung är högst rankade i Sverige. Samsungs produktsortiment sträcker sig från telefoner till tvättmaskiner, vilket gör Samsungs produkter relevanta i nästan alla områden av konsumentens hemmaliv.

Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

För att se det här innehållet från d25d2506sfb94s.cloudfront.net måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Samsung landar på 31,3 poäng och andraplatsen går till Electrolux med 24 poäng. På tredje plats kommer Apple med 21,3 poäng.

Philips slutar på en fjärde plats före varumärken som Microsoft, Sony och Canon. Hårdvarutillverkarna Nikon och LG upptar åttonde respektive nionde plats, medan Panasonic intar den sista platsen på den svenska topp 10-listan.

Vill du veta hur ditt varumärke mår? Eller höra mer om YouGov BrandIndex? Kontakta oss

YouGovs globala teknikranking 2022

Det är inte bara i Sverige som Samsung går bra. På YouGov’s Global Technology Ranking, som är baserad på data från 16 marknader, kan man se att Samsung även i år ligger på första plats.

Japanska Sony kommer tvåa, följt av amerikanska Apple som kommer trea. Det skiljer 41 poäng ner till fjärde plats där LG ligger och sedan 8 poäng till femte plats där Philips ligger.

Se YouGovs globala teknikranking

Om rankingen

I Sverige mäts cirka 300 varumärken dagligen, varav 32 teknikvarumärken. Varje dag genomförs 120 intervjuer hos allmänheten i Sverige.

YouGovs globala rankning är baserad på data från 16 marknader (Australien, Kina, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Indien, Indonesien, Japan, Nederländerna, Norge, Saudiarabien, Sverige, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA).

För att bedöma ställningen globalt har vi tilldelat teknikmärkena poäng från 1 till 10 per land, när märket finns bland tio-i-topp (från 10 poäng för en förstaplats till 1 poäng för en tiondeplats).

All data är insamlad från den 1 april i 2021 till 31 mars 2022.

Om YouGov

YouGov är ett internationellt marknadsundersökningsföretag.

Vår vision är att kontinuerligt leverera ett flöde av rätt data om konsumenternas åsikter åt organisationer och företag runt om i världen.

Våra 15 miljoner registrerade medlemmar utgör en starkt engagerad panel, som varje dag levererar mängder av data om konsumenternas åsikter, inställning och beteende. Vi kombinerar detta kontinuerliga dataflöde med vår researchexpertis för att nå insikter som kan ligga till grund för intelligenta och faktabaserade beslut.

Med kontor i Storbritannien, Nordamerika, Europa, Norden, Mellanöstern, Indien och Sydostasien har YouGov ett av världens största researchnätverk.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Mer information finns på yougov.com.