Här är de högst rankade bilmärkena

När svenskar bedömer bilmärken utifrån kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet är Volvo i topp.

Volvo intar förstaplatsen på den svenska billistan. Med en indexpoäng på 37,5 är Volvo överlägset i topp. Volkswagen, som är danskarnas favorit, hamnar på andraplats och Toyota på tredjeplats. Toyota toppar i båda Norge och Finland.För att se det här innehållet från d25d2506sfb94s.cloudfront.net måste du ge ditt medgivande sidans topp.I topplistan ser vi flera tyska lyxbilsmärken representerade, som Mercedes-Benz på fjärde plats, BMW på femte plats och Audi på sjätte plats.

Tesla, som har sett en kraftig försäljningsökning under många år, rankas som sjunde på rankningen före Lexus och KIA.

Slutligen har Jaguar tagit tionde plats på topp 10-listan med en poäng på 6,8.

Vill du veta mer?

Vill du se en jämförelse med andra marknader? Vår årsrapport belyser de tio bästa bilmärkena på varje marknad i 23 länder. Klicka här för att ladda ner en kopia av rapporten där du ser vilka varumärken som är de högst rankade i världen.

Vem kör en Volvo?

När man tittar på de svenska Volvoägarnas demografi är det män (58 %) och befolkningen mellan 30 och 39 år (26 %) som dominerar.

Om man tittar på ekonomin har 38 % en hushållsinkomst på 700 000 kronor eller mer om året jämfört med 22% av befolkningen. 35 % av Volvoägarna har barn, och 36 % bor i södra mellersta Sverige.

Om rankningen

Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

I Sverige mäts cirka 400 varumärken dagligen, varav 31 bilmärkena. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige.

All data är från den 1 februari 2020 till den 31 januari 2021.

YouGov

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 11 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 55 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.