Handel mellem Andel og Ørsted endegyldigt på plads

Flere end en million husstande og kunder, 19.000 kilometer elnet, østsjællandske gadelamper og 750 medarbejdere fra Ørsted bliver nu en del af energi- og fibernetkoncernen Andel (tidligere SEAS-NVE).

Der er i dag sat punktum i en handel, der trak bred opmærksomhed, da processen blev indledt i juni 2018. Et salg af kritisk dansk infrastruktur - det østdanske elnet – med flere potentielle købere fra indland og udland vakte opsigt. I september 2019 blev køberen fundet, idet SEAS-NVE erhvervede Radius Elnet samt Ørsteds privatkunde- og udelysforretning for 21,3 mia. kr.

”Jeg er meget glad og stolt over, at det lykkedes os at fastholde så vigtige dele af vores fælles infrastruktur på danske hænder og ovenikøbet i et forbrugerejet selskab. Nu skal vi realisere potentialet i vores nye virksomhed til gavn for kunder, ejere og samfund”, siger adm. direktør Jesper Hjulmand.

Handlen blev godkendt af konkurrencemyndighederne i juni 2020 og efter grundige forberedelser af den kommende integration, overtager Andel nu medarbejdere, kunder og aktiver fra Ørsted.

Rykker op i anden liga

”Danmark og Norden får en stærk og ledende energi- og fibernetkoncern i den absolutte sværvægtsklasse. Med de kompetencer og muskler, vi nu får, kan vi indtage en central lederrolle i den digitale og den grønne omstilling. Vi vil være med til at sikre den ambitiøse målsætning om at reducere udledningen af CO2 med 70% i 2030,” lover Jesper Hjulmand.

Med handlens afslutning bliver Andel det største danske energi- og distributionsselskab. 2,8 mio. kundeforhold og 40 procent af al transporteret el i det danske distributionsnet samlet i én koncern vil udløse stordriftsfordele med fortsat faldende tariffer og nye smarte, energiløsninger til de danske hjem.

”Vi har en vision om fremtidens energisystem med en øget produktion og distribution af vedvarende energi til kunderne. Det er en vision, vi deler med vores mange nye kolleger. Sammen kan vi drive vores forretning både bedre og billigere end hver for sig”, siger Jesper Hjulmand.

Lokalt fundament, internationale aktiviteter

Som andelsejet selskab har Andel sin oprindelse og sit fundament i det lokale og regionale samfund. Koncernen har forretningsaktiviteter fordelt over det nordeuropæiske landkort. Aktiviteterne spænder bredt fra drift og udvikling af det regionale sjællandske elnet over havvindmølleparken, Rødsand 2 ud for Rødby til energikunder i hele Danmark. Koncernens aktiviteter uden for Danmark omfatter blandt andet ladepunkter til elbiler fordelt over hele Skandinavien og Tyskland samt salg af el i Norden og Tyskland og salg af naturgas til erhvervskunder i Sverige.

Fakta om købet

I handlen indgår:

• Radius Elnet med over en mio. netkunder og cirka 19.000 km elnet
  • Over 100.000 gadelamper samt service- og driftsaftaler på yderligere cirka 50.000 gadelamper
  • 696.000 energikunder
  • 750 medarbejdere

Andel har kapitalinteresser i følgende selskaber:

• Cerius A/S (ejerandel: 100 %) – elnetselskab på Vest- og Sydsjælland og øerne
  • SEAS-NVE Strømmen A/S (ejerandel: 100 %) - energihandel
  • Clever A/S (ejerandel: 94,9 %) – e-mobilitetsløsninger til fremtidens transport – elbiler
  • Energi Danmark A/S (ejerandel 40,5 %) – energisalg til erhverv i ind- og udland.
  • Fibia P/S (ejerandel: 65,5 %) – fibernet på Sjælland, øerne og Østjylland.
  • Rødsand 2 Offshore Windfarm AB (ejerandel 80 %) – produktion af vedvarende energi
  • Ørsted A/S (ejerandel 5 %) – det historiske ejerskab til energiproduktion.

Navneændring

SEAS-NVE’s repræsentantskab besluttede på sit møde den 25. august, at den nye koncern skal hedde Andel. Navnet er valgt, fordi det både siger noget om, hvor selskabet kommer fra, og det peger mod en historisk tradition med andelsselskaber og fællesskaber. Og så er det på samme tid moderne og tidstypisk i forhold til deleøkonomi, nye lokale fællesskaber og privatdrevne foreninger. navneændringen vil ske gradvist i løbet af de kommende måneder.

SEAS-NVE's pressevagt telefon 21 70 31 01