Håndbyggede racercykler hitter igen hos Ditlev Cykler

De er solgt, før de er færdigsamlet på cykelværkstedet hos Ditlev Cykler, og selvom hver eneste del har været i hænderne på en mekaniker i kælderen, holder de en konkurrencedygtig pris.

Sådan lyder det fra cykelhandler Henrik Ditlev, der igen har kastet sig over at håndbygge racercykler i sin butik i Frederiksværk.

“Det er ret vildt. For et par måneder siden var det måske en ud af 100 cykler vi solgte, der var håndbygget. Nu er det måske hver tiende,” siger indehaver Henrik Ditlev og den rutinerede cykelmekaniker fortsætter: “Det er sjovt at bygge racercykler op fra bunden, så jeg synes det er en fantastisk udvikling.”

Det er corona-epidemien, der indirekte har givet et kæmpe skub til den ædle kunst at samle en racercykel fra bunden. Der er nemlig opstået mangel på fabrikssamlede racercykler i takt med at mange i løbet af nedlukningen af Danmark har fået øjnene op for, at racercykler er god (afstands)-motion i en corona-tid.

“Vi kunne hurtigt mærke at salget steg stødt efter alt andet gik i stå, og jeg tror mange har konverteret noget af rejsen til Mallorca til den lækre cykel, som man længe har gået og drømt om,” siger Henrik Ditlev.

På grund af fornuftige indkøb fra cykelhandlerens side og gode engros-kontakter ligger hans håndbyggede standard racercykel nogenlunde på samme prisleje som de fabriksbyggede. Men kvaliteten er bedre.

“Både gear og fælge har fået et hak op i kvalitet i forhold til de fabriksbyggede mellemklasse racere. Det er ofte de dele, der spares på på fabrikscyklerne, slutter han”

En håndbygget racercykel hos Ditlev Cykler koster fra 16.000 kroner.

For yderligere info kontakt Henrik Ditlev på tlf: 55 34 55 02