Halvdelen af beskæftigelsesgevinsten ved at afskaffe store bededag kan hentes via sundere bygninger

I jagten på et øget arbejdsudbud kan politikerne med fordel se mod usunde bygninger. ”Et forbedret indeklima i bygninger er en overset og uudnyttet kilde til både øget velfærd, arbejdskraft og produktivitet,” mener SYNERGIs formand Bendt Bendtsen. Sundere bygninger kan generere 4.300 årsværk, viser en ny undersøgelse.

Overenskomstforhandlingerne er i gang, og særligt debatten om store bededags status som helligdag raser. Regeringen vil inddrage fridagen med henblik på at frigive, hvad der ifølge Finansministeriet svarer til 8.500 personers arbejdskraft. Til sammenligning kan et forbedret indeklima i bygninger levere et øget arbejdsudbud på 4.300 personer om året. Det viser en ny undersøgelse fra EA Energianalyse foretaget for SYNERGI.

SYNERGIs bestyrelsesformand Bendt Bendtsen vil ikke forholde sig til regeringens forslag, men ser et stort, uudforsket potentiale i at investere i et bedre indeklima.

”Der er mange måder at øge arbejdsudbuddet på, men en af de absolut mest omkostningseffektive er ved at forbedre produktiviteten og mindske sygefraværet gennem sundere bygninger. Der er efterhånden masser af evidens for udfordringerne med dårligt indeklima, der også har store negative konsekvenser for fx indlæring i skolen og udbredelsen af luftvejssygdomme. I et land med så meget fokus på velfærd er det mig en gåde, at der er så lidt interesse for at rette op på det dårlige indeklima, der er veldokumenteret og både gør os fattigere og mere syge,” siger Bendt Bendtsen.

Helt konkret når EA Energianalyse frem til, at potentialet ved at styrke indeklimaet beløber sig til henholdsvis 2.300 årsværk gennem forbedringer i boliger og 2.000 i handels- og serviceerhvervene. Det reducerede sygefravær fra førstnævnte giver en samfundsøkonomisk gevinst på 1 mia. kr. om året, mens den forbedrede produktivitet i kølvandet på sidstnævnte estimeres til 0,9 mia. kr.

Særligt i en tid med historisk stor mangel på arbejdskraft er det vigtigt at afsøge alle muligheder for at skaffe flere hænder. Aldrig har der været så mange ledige stillinger i den private sektor som i andet kvartal af 2022. Knap 70.000 ubesatte job var der i den periode i den private sektor. Tallet faldt til 67.000 i tredje kvartal (nyeste data), men ligger stadig markant over de ca. 25.000 i 2020.

”Det er skidt for samfundsøkonomien, når virksomhederne ikke har adgang til den arbejdskraft, de behøver. Endnu værre bliver det, når manglen på hænder rammer producenter af teknologi, der er helt afgørende for den grønne omstilling. Jeg ved, det er en udfordring, som regeringen heldigvis er opmærksom på. Dette forslag er endnu en mulighed for at øge arbejdsudbuddet. Der er meget at hente ved fx at prioritere renovering af kommunale bygninger som skoler og administrationsbygninger. Desværre har kun en tredjedel af kommunerne mål for at forbedre indeklimaet i deres bygninger. Det kunne være et oplagt sted at starte,” mener Bendt Bendtsen.

Indeklimaets kvalitet vurderes bl.a. på baggrund af luftkvalitet og temperaturniveau. Dårligt indeklima kan forbedres ved fx at renovere, udskifte vinduer o.lign.

EA Energianalyse har ikke regnet på, hvad det vil koste at opnå indeklima-gevinsterne. Konsulenthuset Transition har dog for SYNERGI tidligere beregnet forholdet mellem udgifter til indeklima-forbedringer og gevinster i fx folkeskoler. Her var konklusionen, at den samfundsøkonomiske indtægt over en 30-årig periode vil være ca. fire gange højere end investeringen.

SYNERGI-formand Bendt Bendtsen er tilgængelig for pressen for yderligere kommentarer via am@synergiorg.dk eller 30 66 77 84.

13 organisationer og fagforeninger i opråb: Giv os grønne og sunde velfærdsbygninger11.4.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

En bred koalition af organisationer og fagforeninger savner et større politisk fokus på gamle og utidssvarende skoler, plejehjem og andre offentlige velfærdsbygninger. Renoveringsefterslæbet koster både på klimakontoen, energiregningen og danskernes sundhed. Det er ikke godt nok, mener koalitionen, der derfor lancerer syv forslag til, hvordan bygningerne kan blive grønnere, sundere og billigere i drift. Et grønt anlægsloft er et af initiativerne.

EU-Parlamentet godkender nye grønne krav, der endegyldigt kan lukke Putins gashaner12.3.2024 13:39:29 CET | Pressemeddelelse

Et nyt bygningsdirektiv er netop stemt igennem EU-Parlamentet. Dermed er vejen banet for en markant grønnere, mere energieffektiv europæisk bygningsmasse. Potentialerne i direktivet er så store, at det helt kan fjerne EU’s behov for gas fra Putins Rusland og spare milliarder på europæernes energiregning, viser en ny analyse. Perspektiverne er enorme, mener SYNERGI-formand Bendt Bendtsen og Europa-Parlamentsmedlem Morten Helveg Petersen.

SYNERGI er enig med Klimarådet: Stort efterslæb i Danmarks EU-forpligtelser29.2.2024 11:05:35 CET | Pressemeddelelse

Danmark har endnu ikke redegjort for op mod en tredjedel af de energibesparelser, som EU kræver, viser Klimarådets statusrapport, der offentliggøres i dag. ”Vi har en meget stor og vigtig opgave foran os,” mener SYNERGI-direktør Katrine Bjerre. Hun peger på behovet for, at regeringen snart leverer en køreplan for energieffektivitet – gerne i form af en ambitiøs strategi.