Halvårsregnskab: Stærkt første halvår i Middelfart Sparekasse

Middelfart Sparekasse får overskud på 65 mio. kr. før skat i første halvår 2021. Det er 21,5 mio. kr. over halvårsresultatet i 2020.
Adm. direktør Martin Baltser glæder sig over et godt første halvår i Middelfart Sparekasse.

Et boligmarked, hvor der blev handlet mange både helårsboliger og sommerhuse, kombineret med små tab og en begrænset udvikling i omkostningerne er medvirkende
til, at Middelfart Sparekasse kan levere et meget stærkt halvårsresultat på 65 mio. kr. før skat på koncernniveau.Det er næsten 50 procent bedre end i 2020, hvor resultatet var 43,4 mio. kr. for halvåret.

Den meget omtalte aktivitet på boligmarkedet i første halvår kan direkte aflæses af sparekassens halvårsregnskab, hvor posten gebyr- og provisionsindtægter er steget
med 12,4 procent til 165,8 mio. kr.

- Vi er her for at hjælpe vores kunder, og det har vi virkelig haft travlt med i første halvår. Jeg vil gerne ønske kunderne tillykke med deres nye hjem eller sommerhus – og sige tak til kollegerne i sparekassen for at have ydet en ekstraordinær indsats, da kunderne
havde brug for det. Og det endda i en periode, hvor vi fortsat i vid udstrækning arbejdede hjemmefra, siger Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

Ingen corona-spor i regnskabet
Han ser fortsat ingen spor af corona-krisen i sparekassens regnskab. Tabene på kunder er meget lave, og den hensættelse til corona-relaterede tab på 20 mio. kr., som sparekassen lavede i 2020, står fortsat ubrugt hen.

- Vi kan ikke sige, at vi og kunderne er helt upåvirkede, men de statslige hjælpepakker holder fortsat hånden under dansk økonomi. Hvis genåbningen kan give den vækst, som økonomerne forventer, kan vi som samfund slippe utroligt godt ud af mere end halvandet
år med nedlukninger i større og mindre omfang. Det siger noget om, hvor stærk den danske – og danskernes – økonomi er, siger Martin Baltser.

Fortsat vækst i indlån
Den robuste økonomi ses også af, at kundernes indlån i Sparekassen fortsat vokser. Der er nu indlån for 10,7 mia. kr., en stigning på 400 mio. kr. siden årsskiftet. Udlånet vokser også, men ikke i samme omfang som indlånet.

Siden april 2020 har både erhvervskunder og privatkunder – i et vist omfang – betalt negative renter af deres indestående. Det laver et stærkt halvårsregnskab
ikke om på.

- Det er den økonomiske virkelighed. Vores indestående i Nationalbanken er nu i niveauet fem mia. kr., og vi betaler negativ rente fra første krone. Historisk set har indlån været en del af indtjeningen i et pengeinstitut, og skal vi leve op til de kapitalkrav, der venter forude, kan vi ikke leve med tab på denne del af forretningen, siger Martin Baltser.

Første fusion siden 1853
Selv om der er nok at glæde sig over i tallene, så er det ikke dem, der tæller mest, når Martin Baltser ser tilbage på første halvår. Det er derimod offentliggørelsen af
sammenlægningen med Folkesparekassen med base i Silkeborg.

- Det er første gang siden oprettelsen i 1853, at Middelfart Sparekasse indgår i en sammenlægning med et andet pengeinstitut. Det er i sig selv historisk. At en veldrevet og værdibaseret sparekasse som Folkesparekassen med både hovedet og hjertet har valgt
os som sammenlægningspartner, er jeg og resten af Middelfart Sparekasse meget stolte over, siger Martin Baltser.

En solid sparekasse
De to repræsentantskaber har godkendt sammenlægningen, så nu mangler kun den sidste formelle godkendelse fra myndighederne, før sammenlægningen er endelig. Med tilgangen af ca. 25 medarbejdere og 9.000 kunder har Middelfart Sparekasse
gode forudsætninger for at blive endnu mere robust.

- Med sammenlægningen kan vi se frem mod at passere 100.000 kunder i Middelfart Sparekasse i løbet af 2022, siger Martin Baltser.

Ved halvåret 2021 er egenkapitalen 1,6 mia. kr., NEP-kapitalprocenten
er 20,4, og kapitaloverdækningen er på 6,9 procentpoint på koncernniveau.

- Kapitalkravet er øget markant over de seneste år, og det fortsætter i de kommende år, bl.a. med genindførslen af den kontracykliske kapitalbevaringsbuffer til september næste år. Vi skal hele tiden have fokus på at levere solide overskud – det er vejen til at fremtidssikre Middelfart Sparekasse. Kun ved at have styr på økonomien kan vi leve op til de krav, vi stiller os selv om at tage os godt af både kunder og kolleger og bidrage til levende lokalsamfund, siger Martin Baltser.

Forventninger til årets resultat øges
I foråret 2021 indgik Middelfart Sparekasse sammen med de øvrige ejere af NEM Forsikring en aftale med Gjensidige Forsikring om, at Gjensidige køber NEM
Forsikring. Handlen er gennemført, og det medfører en ekstraordinær indtægt på et tocifret millionbeløb for sparekassens vedkommende i andet halvår 2021. Den
indtægt kombineret med en fortsat god udvikling i kerneforretningen gør, at Middelfart Sparekasse forventer et resultat før skat på koncernniveau for hele året i
intervallet 170-190 mio. kr. mod 100-125 mio. kr. ved årets indgang.