Hæstorp: Patienter og pårørende skal have større indflydelse på deres behandlingsforløb
Regionsrådet i Region Hovedstaden besluttede tirsdag aften at afsætte 3 mio. kroner årligt over de næste tre år til at understøtte hospitalernes arbejde med at inddrage patienter og pårørende.
”Mennesker er forskellige, og det gælder også, når vi er syge. Derfor skal regionens patienter og pårørende have større indflydelse på deres behandlingsforløb, og deres behov og livssituation skal inddrages systematisk, så vi skaber et mere menneskeligt sundhedsvæsen og behandlingen kommer mest muligt til gavn for den enkelte,” siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).
Det nye initiativ forankres i det eksisterende Kompetencecenter for Patientoplevelser (KOPA), der til årsskiftet ændrer navn til Center for Patientinddragelse. Centret vil levere viden, støtte og rådgivning, der hjælper personalet i sundhedsvæsenet til systematisk at inddrage patienterne i en travl hverdag.
Patienterne med til at skabe bedre sundhedsvæsen
Marlene Würgler, enhedschef for Kompetencecenter for Patientoplevelser, tror på, at patientinddragelse er vejen til et bedre sundhedsvæsen.
”Vi ved, at hvis vi systematisk inddrager patienter og pårørende, giver det bedre behandlingsresultater og øger patienternes livskvalitet. De nye midler giver fornyet drivkraft til dette arbejde og skal bruges til at hjælpe hospitalerne med at blive endnu bedre til at inddrage patienter og pårørende. Vi skal i samarbejde med vores dygtige sundhedspersonale fremme en kultur, hvor patienternes viden, behov og præferencer anerkendes og sættes i centrum for behandling, forløb og organisering. Det betyder, at vi også skal blive bedre til at lære af de gode eksempler fra udlandet, men også af hinanden på tværs af hospitalerne.”
Patienterne med i beslutningerne
Administrationen skal sammen med hospitalerne i somatikken og psykiatrien udpege fælles faglige indsatsområder inden for patientinddragelse, hvor regionen skal op i fart og skabe bedre resultater.
Det kan fx være fælles beslutningstagen, som er et samarbejde mellem patient og kliniker, når der skal træffes beslutninger om udredning, behandling, pleje og opfølgning i den grad og på de måder, som patienten ønsker. Det kan fx også være bedre brug af feedback fra patienter og pårørende til løbende at forbedre patientforløb og service på hospitalerne eller indsatser, der sikrer tværgående inddragelse i det samlede patientforløb på hospitalet, i kommune og i almen praksis.
Fakta om KOPA
- KOPA er en intern konsulentfunktion i Region Hovedstaden, der yder konsulentbistand til regioner, kommuner, hospitaler og afdelinger m.v., der ønsker at skabe mere patient- og brugercentrerede behandlingsforløb.
- KOPAs 28 medarbejdere er specialister i metoder til patientinddragelse, data om patientoplevet kvalitet, brugerundersøgelser og evalueringer – og har stærke metodefaglige kompetencer, fx interview- og spørgeskemaundersøgelser, procesfacilitering og projektledelse.
- KOPA er især kendt for at stå for den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), som er en årlig spørgeskemaundersøgelse blandt ca. 250.000 patienter, der gennemføres på vegne af de fem regioner. I slutningen af 2021 overgår LUP til hver måned at levere tidstro data på den patientoplevede kvalitet til alle hospitaler og afdelinger. Det gør nemmere at identificere, hvor arbejdet med patientinddragelse skal styrkes og at følge op på, om den styrkede indsats har en effekt
Læs mere om KOPA her: https://patientoplevelser.dk/
Yderligere info via Region Hovedstadens pressevagt på 7020 8895 eller presse@regionh.dk
Information om Region Hovedstaden
Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Region Hovedstaden ophæver kontrakt med totalentreprenør på byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital15.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter gentagne forsinkelser og usikkerhed om økonomien har Region Hovedstaden i dag ophævet kontrakten med den italienske totalentreprenør Rizzani de Eccher. Totalentreprenøren har været tilknyttet byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital. Regionen går nu i gang med at undersøge, hvordan byggeriet kommer hurtigst muligt tilbage på sporet.
Region Hovedstaden og DTU opretter Danmarks første tekniske universitetshospital13.3.2024 16:30:00 CET | Pressemeddelelse
Partnerskabet skal skabe et fælles forsknings- og innovationsmiljø i den absolutte top, der skal være med til at transformere sundhedsvæsnet gennem uddannelse, innovation, forskning og behandling.
50 mio. kr. skal nedbringe ventetiden til operationsbordet i Region Hovedstaden13.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forretningsudvalget har godkendt, at ekstra akutpenge skal fordeles til de områder, hvor rigtig mange mennesker venter på operation og til de afdelinger, hvor man hurtigst og billigst kan gennemføre flest mulige behandlinger.
Stigende patienttilfredshed i Region Hovedstaden13.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Region Hovedstadens resultater fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) 2023 bliver præsenteret i dag. Hospitalerne er ved at nå deres mål for tilfredsheden for vores somatiske patienter og viser en positiv udvikling på flere områder.
Renset vand kan spare brugen af rent drikkevand12.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hvorfor bruge rent drikkevand til opgaver som spuling af kloakker, rengøring af veje og vanding? Region Hovedstaden har sammen med Gladsaxe Kommune fundet en løsning så forurenet grundvand, der er blevet renset på regionens vandanlæg, og kan spare brugen af rent drikkevand i en række kommunale opgaver.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum