Teater Solaris 2

Hærens Officersskole i unikt samarbejde med lokalt succesteater fra Lejre

I anledning af Hærens Officersskoles 150 års jubilæum og Danmarks Veteraners 50 års fødselsdag, åbner officersskolen helt ekstraordinært Frederiksberg slot for en teaterforestilling.
fra venstre: Chef for Hærens Officersskole oberst Nicolas Teodors Veicherts, tidligere militærpsykolog og formand for Soldatens hus Anne Lillelund, formand for Danmarks Veteraner oberst Niels Hartvig 'Andersen og direktør for Teater Solaris Josef W. Nielsen

"CELLEN" vil give et skarpt indblik i nogle af de konsekvenser man risikerer at leve med, i forbindelse med krig, terror, tortur og PTSD, og ud fra et teatermæssigt synspunkt lægge efterfølgende op til en aktuel dialog om hvilke handlemuligheder, roller og ansvar vi som borgere og som del af et samfund har i en globaliseret verden.

Oberst Nicolas Veicherts udtaler:

”Hærens Officersskole har i 150 år uddannet officerer til Hæren - og i nyere tid mere eller mindre direkte til krigene på Balkan og i Irak og Afghanistan. Og ud af disse krige er trådt i tusindvis af veteraner af alle militære grader, der for langt de flestes vedkommende har det godt - også uanset deres oplevelser - men desværre også officerer, sergenter og konstabler med ar på krop og sjæl.

De arrede soldater er også vores kammerater - og dem ønsker vi ikke at glemme midt i fejringen af officersskolens jubilæum. Så da Teater Solaris og Danmarks Veteraner tilbød en række opførelser af "Cellen" på Frederiksberg Slot sagde vi straks ja.

Vi ønsker ikke med forestillingen at skabe diskussion om relevansen af krig - det er et politisk spørgsmål - men vi forventer, at forestillingen vil give et indblik i en af de negative konsekvenser af krig - nemlig PTSD. Forestillingen er meget dramatisk - og derfor håber vi også, at teatergængerne vil blive og tale om deres oplevelse sammen med nogle af Hærens mest erfarne officerer”.

Josef W. Nielsen teaterdirektør udtaler: “Det er en kæmpestor ære for vores lille nyopstartede teater at få lov at opføre forestillingen CELLEN på Frederiksberg Slot, og vi er stolte over at være budt indenfor som samarbejdspartnere i anledning af og fejringen af den dobbelte jubilæums dag med de 150 år for Hærens Officersskole og 50 års for Danmarks Veteraner. Det beviser for os at forestillingen virkelig rammer en nerve, og vi håber rigtig mange vil tage ind og dele den oplevelse med os.”

CELLEN spiller d. 15-17 og 20-24 februar (11,12 og 13 allerede udsolgt), med i billetprisen følger en rundvisning på Frederiksberg Slot.

Læs mere om forestillingen på www.teatersolaris.dk

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Teaterdirektør Josef W. Nielsen Mobil: 5380 0470 josef@teatersolaris.dk
PR-CELLEN Frederiksberg Slot, John Dalgaard Mobil: 5051 7419 john@teatersolaris.dk

Billeder

Information om Teater Solaris 2