Hæderslegater til kunstnere fra Det Kongelige Teater

Holger Bruusgaards Legat er gået til to fremragende kunstnere ved Det Kongelige Teater. Legatet er et hæderslegat og består i år, ud over æren, af to legatportioner á 35.000 kr.

Det Kongelige Kapels bestyrelse har i år haft fornøjelsen af at uddele Holger Bruusgaards Legat til to fremragende kunstnere ved Det Kongelige Teater. Legatet er et hæderslegat og består i år, ud over æren, af to legatportioner á 35.000 kr.

Årets to prismodtagere er:

Pernille Bruun, sopran
Pernille er en kunstner, der både som medlem af Det Kongelige Operakor og i sine solistiskeb optrædener, overbeviser i kraft af sit sanglige overskud og stærke sceniske udstråling. Hun mestrer uden besvær alle stilarter, fra barokoratorier til helt nyskreven opera. Ud over sit engagement på Det Kongelige Teater er Pernille aktiv som solist over hele landet. Operette, musical og varietègenren dyrker hun som en del af det populære ensemble “De 3 Kgl. Sopraner”.

Pernille Bruun er et strålende eksempel på de kollektiver af stærke kunstnere, som udgør grundlaget for Den Kongelige Operas høje niveau.

Kgl. Kapelmusica Mette Hanskov
Mette Hanskov har i 32 år været en dedikeret og energisk 1. Solo kontrabassist i Det Kgl. Kapel. Derudover underviser hun, dirigerer og spiller solo - og kammermusik.

Mette Hanskovs utrættelige energi har været drivende for talrige frugtbare initiativer omkring Kapellet. Hun etablerede på frivillig basis Hands-on projektet, som gennem årene har givet hundredevis af skoleelever en fornemmelse af hvordan det føles at spille sammen med andre.

For et par år siden tog hun skridtet videre og etablerede Publikumsorkestret. Her er stemmerne arrangeret af Mette og niveauinddelt, så alle, uanset niveau, kan være med. Orkestret har været en dundrende succes fra begyndelsen. Publikumsorkestret blev grundlaget for initiativet til Det Kgl. Kapels venneforening.

Mette Hanskov spreder det musikalske budskab på forbilledlig vis, og det er der brug for nu, mere end nogensinde.

Om Holger Bruusgaards legat
Holger Bruusgaard blev født i Mellerup ved Randers 11. oktober 1884. Den unge Holger nåede både musik-, kunst- og teaterstudier i København inden sit 25. leveår, så hans forældre, moderen Katrine og faderen murermester Chresten Bruusgaard, må formodes at have oplevet sønnens succes på operascenen.

Forældrene døde begge, da han var 43 år, hvor han for længst var blevet ansat på Det Kongelige Teater og havde succes som en af Danmarks fremmeste sangere. Han kastede med sin smukke klang glans over roller som Wolfram i Wagners Tannhäuser, Escamillo i Bizets Carmen, Ford i Verdis Falstaff, Papageno i Mozarts Tryllefløjten samt mange andre store baryton-partier.