Topdanmark A/S

Hacking-alarm advarer om misbrug: Topdanmark lancerer cyberforsikring til private forbrugere

Del

En voksende cybertrussel har fået 3 ud af 10 til at droppe onlinehandel og et af landets største forsikringsselskaber til at udvikle en helt ny type forsikring, der skal hjælpe privatkunder før, under og efter, at de har oplevet misbrug af følsomme oplysninger, svindel med kreditkortet, identitetstyveri, digitale krænkelser eller hackerangreb.

Topdanmark har som det første forsikringsselskab udviklet en komplet cyberforsikring, der dækker privatpersoner mod it-kriminalitet.

”Det er den første cyberforsikring på det danske marked, der er skræddersyet til forbrugere, der efterspørger muligheden for at blive hjulpet, hvis det går galt online. Det sker desværre oftere og oftere, når vi fx handler, ordner privatøkonomien eller har dialog med sundhedsvæsenet online. Den risiko vil vi gerne hjælpe vores kunder med at reducere og håndtere,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

”Vi har en ambition om, at cyberforsikringen skal være lige så normal at have som en bil- eller indboforsikring. Cybertruslen forventer vi kun vil blive større i takt med den øgede digitalisering af hverdagen, der er accelereret af corona-nedlukningen, og cyberkriminelles brug af stadig mere avancerede metoder. Forandrer verden sig, og dermed de risici, som vi udsættes for, forandrer behovet for forsikringer sig også,” siger han.

Den nye cyberforsikring fra Topdanmark består af:

  • en intelligent og digital hacking-alarm, der advarer mod potentielle angreb og misbrug af personfølsomme data.

  • dækningen af cyberskader. Det kan være økonomisk erstatning, fx dækning af den selvrisiko som typisk kræves, hvis et kreditkort misbruges, eller det kan være tilbud om behandling med krisehjælp ved krænkelsessager.

  • retshjælp og juridisk rådgivning, fx hvis kunder er blevet digitalt krænket eller fået misbrugt deres kreditkort ved online handel.

     

3 ud af 10 dropper onlinehandel i frygt for misbrug
Antallet af skadesanmeldelser på cyberforsikring blandt erhvervskunder er steget med 35 procent de seneste tre år hos Topdanmark, og selskabet forventer, at det blot er et spørgsmål om tid, før truslen for private forbrugere er på samme niveau.

”Det vil undre mig, hvis ikke vi ser samme udvikling blandt private kunder, som den vi har set blandt vores erhvervskunder,” siger Carsten Elmose.

Ifølge den seneste undersøgelse af ”it-anvendelse i befolkningen” fra Danmarks Statistik har udsigten til misbrug afholdt flere fra at svinge kreditkortet. Blandt dem, der ikke har handlet online, svarer 3 ud af 10 i alderen 35-74 år, at det skyldes bekymringer om sikkerhed, fx beskyttelse af personlige data og kortoplysninger.

Bekymringen er ikke uden grund. Ifølge Det Kriminalpræventive Råd bliver et sted mellem 170.000 - 200.000 danskere årligt ramt af it-kriminalitet i form af misbrug af kortoplysninger, bedrageri ved onlinehandel, identitetstyveri og hadefulde ytringer. 

Den nyeste trusselsvurdering fra Center for Cybersikkerhed bekræfter billedet. Risikoen for cyberkriminalitet i Danmark er kort sagt ”meget høj”.


Flertal vil få en advarsel om misbrug fra hacking-alarmen
Hackingalarmen, som er et centralt element i forsikringen, advarer kunder om, at personfølsomme oplysninger eller kreditkortoplysninger kan være på vej til at blive misbrugt.

I praksis fungerer den ved, at man tilmelder en række enheder, der skal overvåges. Det kan være e-mailadresse eller kreditkortnummer, som herefter bliver overvåget døgnet rundt af et intelligent system, som giver kunden besked, når der er risiko for misbrug, fx hvis de har benyttet en hjemmeside, som har vist sig at være hacket.

Kunden får også gode råd til, hvad de kan gøre for at undgå, at skaden sker.

”Selvom de fleste først tænker på forsikringen og muligheden for at få hjælp, når skaden er sket, så er vi også optaget af forebygge situationer til gavn for både kunder, samfundet og os som selskab,” siger Carsten Elmose.

”Vi ved, at mange først køber en tyverialarm, efter de har haft indbrud, og det betyder desværre, at man kommer på bagkant og måske kunne have undgået skaden. De erfaringer har vi taget højde for, og derfor indeholder vores cyberforsikring også en automatisk sikring i form af en hackingalarm,” siger han.

Topdanmark forventer, at 6 ud af 10 kunder, der vælger at benytte hacking-alarmen, på et tidspunkt vil opleve at få en advarsel om, at deres personfølsomme oplysninger er i risiko for at blive misbrugt.

Den nye cyberforsikring kan købes i slutningen af året, og forsikringen, som dækker hele husstanden, koster 49 kroner om måneden.

Læs mere på topdanmark.dk om den nye cyberforsikring.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Topdanmark A/S

Topdanmark A/S
Topdanmark A/S
Borupvang 4
2750 Ballerup

https://www.topdanmark.com/

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Omikron giver rødglødende telefoner hos forsikringsselskab2.12.2021 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Listen over destinationer, hvor coronarestriktioner igen besværliggør eller umuliggør en rejse, vokser dag for dag. Det samme gør antallet af opkald fra bekymrede kunder hos landets næststørste forsikringsselskab. En opgørelse viser, at Topdanmark den seneste måned har hjulpet 94 procent flere kunder med spørgsmål om rejseforsikringen sammenlignet med samme måned sidste år. 7 ud 10 kunder ringer ikke for at anmelde en skade, men derimod for at høre om mulighederne for at afbestille eller få hjælp på selve rejsen. ”Telefonerne er igen rødglødende, og vi skal tilbage til starten af coronapandemien for at finde en situation, der minder om den, vi oplever lige nu. Efter en periode med klare rejsevejledninger oplever vi, at der igen er skabt markant usikkerhed,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. ”Kunder, der snart skal afsted på skiferier, juleferie og badeferier, ringer med spørgsmål til dækningen på deres rejseforsikring, eksempelvis hvis der er risiko for at blive mødt m

Topdanmark fortsætter vækstmoment og opjusterer efter solidt kvartal21.10.2021 12:00:29 CEST | Pressemeddelelse

Landets næststørste forsikringsselskab kaprer markedsandele blandt specielt SMV’er, og udviklingen i Topdanmarks livsforretning er forbedret, blandt andet drevet af interesse for mere bæredygtig pensionsløsning. En ekstraordinær våd sommer betød, at Topdanmark hjalp næsten fire gange så mange kunder med skybrudsskader, men den betød også, at landbrugskunder var ramt af markant færre brande.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum