Guldpriser til økologiske produkter

Fire produkter blev torsdag hædret med prisen Økologisk Guld ved Det Økologiske Topmøde, hvor professionelle fra madbranchen var samlet for at få ny inspiration til flere økologiske og bæredygtige løsninger i køkkener og i produkter.

Økologisk Guld-prisen gik i år til Peter Mejnertsen fra Mejnerts Mølle, Susanne og Ulla Rokkedahl fra Rokkedahl Foods og Marianne Piilgaard fra Thise Mejeri. Frankly Juice var ikke tilstede. Foto: Stephen Freiheit. Foto kan anvendes vederlagsfrit, hvis fotografen krediteres

Fire markante økologiske produkter modtog torsdag aften prisen Økologisk Guld, som Økologisk Landsforening tildeler produkter, som er økologiske og opfylder et af FNs 17 verdensmål. Derudover har dommerpanelet i år haft særlig fokus på, at der er tænkt bæredygtighed ind i produkterne.

Vinderne i fire kategorier er:

Mejeri: Mælk ad libitum fra Thise Mejeri, fordi:

”Man har taget udgangspunkt i det naturlige og sat de nyfødte kalves behov i højsædet. Kalvene går sammen med deres mor eller en ”amme-tante”, fra de er nyfødte til de er minimum tre måneder gamle - et helt nyt koncept der i den grad tilgodeser dyrevelfærd. Mælken smager dejligt, har en god fylde og aroma. Bedst før - ofte god efter-mærkningen er et godt initiativ for at mindske madspild.”

Kolonial: Hvede Signaturbrød fra Mejnerts Mølle, fordi:

”Mejnerts Mølle anvender egne råvarer, bæredygtigt kredsløb, CO2 neutral produktion og 100 pct. sporbarhed. De vægter genanvendelig emballage og skånsom forarbejdning, der bevarer naturlige skal- og kimdele i melet. Brødblandingen giver alle køkkener mulighed for at bage et godt og frisk kvalitetsbrød - alle kan være med, også selvom man ikke har de faglige kompetencer. Brødblandingen er anvendelig til mange forskellige former for brød, har en dejlig smag og en god krumme.”

Drikkevarer: Frankly Water lime/mynte fra Frankly Juice, fordi:

”Virksomheden har stort fokus på at minimere spild og udnytte ressourcerne fuldt ud. Det gør de gennem en række unikke samarbejder med andre virksomheder om at genanvende restprodukter fra produktionen. Alle produkter laves på bestilling, hvilket reducerer spildet yderligere. Frankly Water lime/mynte har en helt ren og frisk smag, et glimrende alternativ til søde sodavand og flaskevand.”

Kød/ pålæg: Udbenet kyllingeoverlår uden skind fra Rokkedahl Foods, fordi:

”Kyllingerne er en langsomt voksende race og opdrættet med udgangspunkt i naturlig adfærd. Desuden lægges der vægt på kort transporttid til slagteriet, samt at kyllingerne bedøves inden slagtning, hvilket betyder at produktet er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Kødet har en god struktur og smag. At produktet er udbenet, er desuden en god hjælp i en travl hverdag og giver mange flere anvendelsesmuligheder.”

Produkterne blev smagt og vurderet under topmødet af et dommerpanel bestående af Rie Stendorf Hansen, SE-koncernen, Michael Allerup, Herlev og Gentofte hospital, Michael Larsen, Gastro & Vino og Søren Buhl Steineche, EAT Køkkenet.

Fakta:

Det Økologiske Topmøde fandt i år sted på Lundsgaard Gods ved Kerteminde på Fyn. Her samledes professionelle fra madbranchen for at få inspiration til mere økologi og bæredygtighed bl.a. gennem workshops med pionerer i branchen, samt oplæg ved fødevareminister Mogens Jensen, direktør for Økologisk Landsforening Helle Borup Friberg og fremtidsforsker Anne Skare Nielsen.

Produkterne indstilles af producenterne selv og skal opfylde en række krav bl.a. at produktet allerede er på markedet, at det er økologisk certificeret og lever op til et af FNs verdensmål.

I alt var 35 produkter indstillet til prisen.

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Ny rapport: Pesticidrester i mere end halvdelen af ikke-økologisk frugt og grønt4.12.2019 09:29:54 CETPressemeddelelse

Økologi er langt det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af pesticider i sin mad. Det fastslår Fødevarestyrelsens netop offentliggjorte årlige pesticidrapport, som igen viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i butikkerne. Det er forståeligt, at stadig flere danskere handler ud fra et forsigtighedsprincip og vælger økologi fremfor at satse på, at pesticidrester er uskadelige, mener formand for Økologisk Landsforening.

Aftale om vandmiljø sikrer investeringer i økologi25.11.2019 12:42:16 CETPressemeddelelse

Økologisk Landsforening ser positivt på de nye investeringer i økologisk landbrug og markedsudvikling, der er medtaget i den kvælstofaftale, som regeringen netop har indgået med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet. Aftalen, som skal sikre en styrket indsats mod kvælstofforurening, indeholder midler til økologisk markedsudvikling, samt støtte til nye investeringer i økologiske kvægstalde og andre forbedringer for klima, dyrevelfærd og konkurrencedygtighed.

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.