Rødovre Centrum

Gulddommelig genåbning: Nationalmuseet og ARKEN udstiller ”Guld og Magi” i Rødovre Centrum

De danske museer og storcentre har været lukket siden den 17. december 2020 grundet Covid-19 restriktioner, men fra onsdag den 21. april har Rødovre Centrum igen kunnet byde kunder og gæster velkommen. I samarbejde med Nationalmuseet og ARKEN, bringer Danmarks ældste indkøbscenter udstillingen ”Guld og Magi” ud til danskerne i en overdådig og inspirerende udsmykning af centret bestående af både smukke effekter og spændende fortællinger. Guldnakkerne samt kopier af Guldhornene og Solvognen er blot nogle af de danefæ, der kan opleves.
Direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev (tv), direktør for Rødovre Centrum Jesper Andreasen (i midten) og direktør for ARKEN Christian Gether (th). Fotocredit: Thomas Skyum

Der er ingen tvivl om, at Danmarks største shoppingcenter har øje for, at deres kunder skal have en helt særlig oplevelse, når de kommer på besøg.

Den aktuelle udstilling ”Guld og Magi” på ARKEN lægger vægt på, hvordan guldet har indtaget populærkulturen. I hiphop-kulturen signalerer guld - i form af ’bling’ - succes og magt, og mange af os går med guldsmykker, der minder os om vores nærmeste – hvad end det er arvestykker, gaver eller vielsesringe. Guldet bæres af magthavere såvel som almindelige samfundsborgere, og måden det bruges på i kunsten, får os til at reflektere over vores forfængelighed og forbundethed.

En stor del af de genstande som kunderne i Rødovre Centrum kan opleve, er udlånt af Nationalmuseet, hvilket glæder Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev:

- Der er lagt vægt på både læring, oplevelser og overdådighed i Rødovre Centrums udstilling, som ud over at lægge sig op ad ARKENs aktuelle udstilling, ”Guld og Magi”, samtidig er en teaser for Nationalmuseets store ”Tag med vikingerne på togt”, der åbner den 26. juni 2021. Danmarkshistorien skal leve i hele landet og være mere tilgængelig for alle - og det må man bare sige, at den bliver, når den rykker ind i et storcenter. Nu kan man møde fortællinger om Solvognen og Guldhornene på sin shoppingtur, og det håber jeg vækker en nysgerrighed i folk for vores fælles historie, siger Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet og fortsætter:

- Vi eksperimenterer på Nationalmuseet med forskellige samarbejdspartnere om nye udstillinger i hele landet, for at nå nye målgrupper med museumsformidling. Fortiden er jo fyldt med interessante historier, der er helt vildt relevante i dag, så det er kun et spørgsmål om, hvordan vi præsenterer de gode historier og Nationalmuseet. Der er ingen, der har sagt, at et museum ikke kan rykke ud til danskerne også – for eksempel i et storcenter. Jeg håber, at rigtig mange får en super god oplevelse med historierne om Danmarks vigtige skatte, siger Rane Willerslev.

Udstillingen i Danmarks eneste familieejede storcenter er en del af udstillingen ”Guld og Magi” på ARKEN.

- Det er af stor værdi for ARKEN at samarbejde med Rødovre Centrum, hvor kultur og forretning går op i en skøn helhed. Som en del af udstillingen ”Guld og Magi” på ARKEN, viser vi en pop-up-udstilling i Rødovre Centrum med samme tema. Den er til glæde for de besøgende i Rødovre Centrum, som forhåbentlig inspireres til et besøg på ARKEN, siger ARKENs direktør, Christian Gether.

For Jesper Andreasen, der er adm. direktør for Rødovre Centrum, er det en del af centrets DNA at give kunderne en smuk og indbydende kundeoplevelse, krydret med oplysning og læring:

- Gennem mange år har samarbejde mellem erhvervslivet og kulturen været på dagsordenen og her i Rødovre Centrum, har vi erstattet ord med handling. Samspillet giver en uudtømmelig kilde af muligheder og hvor man ved første øjekast kunne tro, at vi er FOR forskellige, viser det sig, at netop dét er styrken ved at samarbejde på tværs af kultur, kunst og erhverv, siger Jesper Andreasen og fortsætter:

- Ved dette unikke samarbejde med Nationalmuseet og ARKEN, har vi i fællesskab skabt en flot ”Guld og Magi”-kampagne, der giver kunderne i centret en oplevelse, men bestemt også giver lyst til at besøge Nationalmuseet og ARKEN, for at dykke mere ned i kunsten og i den danske kultur. Jeg kan allerede løfte sløret for, at vi bestemt skal udvide vores samarbejde fremadrettet og der er allerede planer for 2022.

Pop-up-udstillingen ”Guld og Magi” kan ses i Rødovre Centrum frem til søndag den 6. juni 2021.

For yderligere information kontakt venligst Signe Lykke Jensen på
tlf. 30 25 9000.

Fotos kan frit benyttes i forbindelse med omtale af ”Guld og Magi” samt Rødovre Centrum. Fotocredit: Thomas Skyum

Billeder

Download
Rane Willerslev (tv) direktør for Nationalmuseet og Adm. dir. for Rødovre Centrum, jesper Andreasen. Fotocredit: Thomas Skyum
Download
Arkens direktør Christian Gether (tv) og adm. dir. for Rødovre Centrum, Jesper Andreasen. Fotocredit: Thomas Skyum
Adm. direktør for Rødovre Centrum, Jesper Andreasen. Fotocredit: Thomas Skyum
Direktør for Nationalmuseet, Rane Willerslev. Fotocredit: Thomas Skyum
Arkens direktør, Christian Gether. Fotocredit: Thomas Skyum
Adm. direktør for Rødovre Centrum, Jesper Andreasen. Fotocredit: Thomas Skyum

Information om Rødovre Centrum

2610 Rødovre

30259000https://www.roedovrecentrum.dk/

Grundlagt: den 1. april 1966
Antal besøgende årligt: 9 mio. kunder i 2019
Genåbning efter Corona-nedlukning: Onsdag d. 21. april 2021

Historien om Rødovre Centrum
I 1954 rejste Gartner Knudsen fra Rødovre til USA for at besøge sin søn Svend, der var i gartnerpraktik på amerikanske gartnerier. Ingen kunne dengang vide, at rejsen til USA skabte visioner, der skulle gøre den flittige gartner fra Rødovre til Danmarks første centermand.

Indtrykkene på rejsen skabte nemlig grobund for dét, der i dag er Danmarkshistoriens bedste centerhistorie. Den 17. september 1963 blev det første spadestik til Rødovre Centrum taget og blot to et halvt år senere, den 1. april 1966, fandt indvielsen sted.

Rødovre Centrum er i dag fortsat familieejet. Siden 1991 har Jesper Andreasen, som er tredje generation af Knudsen-familien, været adm. direktør. Han overtog som kun 29-årig posten efter sin mor, Tove Nyhuus.

Rødovre Centrum har stået rank og stærk gennem både kartoffelkur, finanskrise og Corona-pandemien. Der er planer om at udvide centret med yderligere 300 M2, der skal huse restauranter, som skal tiltrække de mange københavnere og frederikbergensere, der de sidste par år er flyttet til Rødovre og omegn.

Et væld af priser
Rødovre Centrum er både kendt og anerkendt for de mange tværkulturelle samarbejder, som præger udsmykningen i centret. I juli 2020 modtog Rødovre Centrum prisen for verdens bedste kampagne fra Viva – Best of the Best, for udstillingen ”Life in A Box”. Og listen over trofæer, der er taget hjem fra diverse prisuddelinger, er nærmest endeløs.