Grundig kommunikation løser udfordringer med renovering af Farum Midtpunkt

Vedhæftede billeder må benyttes ved omtale af Skou Gruppen. Forslag til billedtekst: "På billedet ses Farum Midtpunkt, som Skou Gruppen det seneste år har renoveret med lysere gangstrøg, god belysning, bedre lydisolering og bedre akustik."

”De seneste måneder er gået med at lægge klinker og beton uden for beboernes hoveddør. For at løse opgaven er vi nødsaget til at lukke visse boligområder i perioder, så beboerne af forskellige omgange ikke kan få adgang til deres bolig i dagtimerne. I en periode på fem dage måtte vi for eksempel spærre en stor del af beboerne ude eller inde mellem kl. 8 og 16,” siger Claus Willumsen, som er Skou Gruppens projektleder på byggeprojektet sammen med byggeleder Patrick Foged Madsen.

Processen er dog gået over alt forventning for Skou Gruppen, som har fået positive tilbagemeldinger fra områdets mange beboere:

”Vi varslede beboerne om lukningen af boligområdet i god tid og gav dem grundig information om arbejdsprocessen. Lukningen endte dog med kun at vare få timer pr. spærredag, så beboerne i sidste ende var glade og positivt overraskede,” fortæller Claus Willumsen og tilføjer, at boligkomplekset ved Farum Midtpunkt rummer knap 4.000 beboere med 30 forskellige nationaliteter med forskellige sproglige og kulturelle baggrunde.

Planlagt arbejdsproces gavner samarbejde mellem entreprenør og bygherrerepræsentant

Der er ros til Skou Gruppen fra boligforenings repræsentant, da arbejdet har været planlagt godt og gennemført efter planen:

”Det har været en forudsætning at styre varslingerne med hård hånd for at få projektet til at lykkes uden problemer. Det må man sige, at Skou Gruppen har gjort. De har varslet i god tid, og procesplanen for beboerne har været meget præcis, så det var helt klart for beboerne, hvad der skulle ske. De har løst det til UG,” fortæller bygherrerepræsentant på sagen fra Dominia Rådgivende Ingeniører, Henrik Toft Nielsen, der i samarbejde med DOMUS Arkitekter er ansvarlige for renoveringen af de indre gangstrøg og bevarelsen af de oprindelige arkitektoniske værdier.

Den gode planlægning og præcise udførsel har ifølge Henrik Toft Nielsen også skabt et godt samarbejde mellem entreprenør og bygherrerepræsentant:

”Vi har gennem hele processen haft en god kommunikation og fået vendt alle problemstillinger med det samme, og alle har været utrolig løsningsorienteret. Skou Gruppen har været gode til at sætte sig ind i projektet fra start, hvilket er afgørende for at få sagen til at rulle. Alt er gået fuldstændig efter tidsplanen, som er blevet fulgt til punkt og prikke.”

Lysere gangstrøg, bedre belysning og akustik

Skou Gruppen er storentreprenør på renoveringen af 18.500 kvadratmeter gangstrøg mellem lejligheder, P-kældre og butikker ved Farum Midtpunkt for at dæmpe støjen i gangarealerne og skabe bedre akustik. Renoveringen indebærer udskiftning af store betonfliser med nye klinker, nye lydisolerede terrændæk, nye loftbeklædning og nye klinker på byggeriets fælles gangarealer. Når betonfliserne er fjernet, er der blevet suget 3.000 tons perlesten, som lå under betonfliserne. Derefter er der pumpet 110.000 poser tørbeton til udførelse af de nye betongulve.

Renoveringen er de gamle mørke, rungende betongange erstattes af lysere, mere indbydende og mindre larmende fællesarealer:

”Vi har lysnet gangstrøgene, så det er blevet mere indbydende, og skabt en bedre belysning, så man ikke længere kommer ind i en mørk gangstrøg. Derudover er der blevet malet indvendigt af SBM Malerselskabet og etableret nye lofter af MT Højgaard samt lys af Lindpro. Det har givet meget lysere arealer,” siger Claus Willumsen og tilføjer, at man er kommet en uheldig akustik til livs.

I sidste fase af renoveringen mangler Skou Gruppen at lægge beton og klinker i fire boligblokke, inden Farum Midtpunkt er færdigrenoveret til september.

Vedhæftede billeder må benyttes ved omtale af Skou Gruppen. Forslag til billedtekst: "På billedet ses Farum Midtpunkt, inden Skou Gruppen begyndte renoveringen."