Grundfos Fonden (Poul Due Jensens Fond) giver millionbeløb til UNICEFs beredskab mod katastrofer

15 år efter tsunamien ramte kysterne i Asien og Afrika, giver Grundfos Fonden (Poul Due Jensens Fond) et millionbeløb til UNICEFs beredskabspulje. En pulje, der gør det muligt at redde liv, når katastrofen rammer.

I dag er det præcis 15 år siden et dengang ukendt fænomen blev smadret ind i alles bevidsthed og TV-skærme. Dengang og nu, betyder beredskabet enormt meget for, hvor mange mennesker der mister livet, og hvor mange der overlever.

For når katastrofer som tsunamien fra 2004 rammer, skal organisationer som UNICEF rykke hurtigt. Det kræver et beredskab og midler til at sætte gang i en stor maskine. Derfor kan vi med stolthed og glæde fejre, at Grundfos Fonden har bevilget et millionbeløb til UNICEFs beredskabsfond – Emergencies 365.

”Når katastrofer sker, er det helt afgørende, at der kan rykkes hurtigt ud med hjælp og bistand. En af de vigtigste og mest basale ting, der skal gøres er blandt andet at sørge for drikkevand til de ramte. Derfor er det naturligt for os at støtte UNICEFs beredskab med 3.3 millioner kroner over de næste tre år. ”, siger Fondsdirektør Kim Nøhr Skibsted.

Hos UNICEF Danmark understreger generalsekretær, Karen Hækkerup, det store behov for såkaldte frie midler, som er penge der kan bruges dér hvor behovet er aller størst, og som UNICEF kan sætte i spil, når en katastrofe rammer et sted i verden, og børn har akut behov for hjælp.

”En donation som denne fra Grundfos Fonden, er med til at sørge for, at vi hurtigt kan nå de børn der pludselig rammes af en katastrofe. Børn, der ikke ellers får den hjælp de skal have. Det er både vi, og alle verdens børn taknemmelige for.”

For hvad enten katastrofer er natur- eller menneskeskabt, hvad enten den opstår akut eller over tid, er der massivt behov for hjælp.

Tsunami-katastrofen er en af de katastrofer, der har fået folk til at stå allermest sammen om at sikre nødhjælp og støtte nogensinde, siger UNICEF Danmarks Generalsekretær, Karen Hækkerup.

Hun peger på, hvordan hele verden, ikke mindst her i Danmark rykkede sammen og hjalp så meget, de overhovedet kunne: ”I en tragisk stund støttede utroligt mange mennesker op om en indsats, der lå meget langt fra deres hverdag, men tæt på deres hjerter. Det var fantastisk at være vidne til.”

For mere information eller forespørgsler om interviews – kontakt pressechef i UNICEF, Peter Lind på tlf. 30531916 eller pllind@unicef.dk

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk