Growing Trees Network projekt tidobler antallet af træer på ødelagte jorde i Amazonas

Udpint landbrugsjord genoplives og bringes tilbage til at kunne hjælpe naturen og biodiversiteten. Gennem de seneste 70 år er store arealer i Amazonas blevet ryddet for træer for at blive brugt til landbrugsjord. En meget stor del af denne jord er nu udpint og ubrugelig som landbrugsjord, og har kun få træer. Growing Trees Network igangsætter en storstilet indsats og tidobler antallet af træer på nedslidte jorde i boliviansk Amazonas for at bringe jorden til live igen, og for at hjælpe biodiversiteten tilbage.
Jordens løsnes og gøres klar til plantning af baru træet ved, at der graves et hul på 1,5 m x 1 m x 1 m.

Ved at plante 100-150 stk. baru træer pr. hektar tidobles antallet af træer. Herved kan biodiversiteten hjælpes tilbage. Træerne giver jorden nye næringsstoffer, og deres frugter og nødder giver livsgrundlag for både insekter, fugle, pattedyr og mennesker.

Det er en lokal træart, baru-træet, som vi benytter som pionér træ. Træet er meget sejlivet, fordi det har tilpasset sig det lokale klima – tæt på 99% procent af træerne overlever, viser test plantninger. Samtidigt optager baru træerne CO2, giver frugter de næste 60-70 år, skallen af frugten bliver omdannet til trækuls briketter herved undgås fældning af træer til brænde.

Første landsby vi planter ved i Santa Cruz regionen er Comunidad San Juan Bautista. Plantningen bliver på 20 hektarer med 100-150 stk. baru træer pr. hektar (Arealet svarer til Ca. 40 fodboldbaner). Tilplantningen sker i samarbejde med den Dansk-Bolivianske virksomhed FOOD BY NATURE

Fakta om Baru-træet, som vi planter i Amazonas

Når Baru træet taber sine blade og frugter beriges jorden ligesom rødderne beriger jorden med kvælstof. Herved genskabes på sigt jordens evne til at opsuge vand, transportere næringsstoffer og tilføre jorden bio-materiale. Baru-træet bliver 60-70 år gammelt.
1 år efter plantningen er det ca. 1m højt. 20 år efter plantningen er det 8-15m højt.
Når træet har udlevet sin naturlige livsalder vælter det, og man lader det enten ligge som naturligt bo­sted for insekter, fugle, krybdyr og mindre gnavere, eller man kan fælde det omkring 60-70 års­a­­lderen. Det er et hårdt­træ, og bruges til bygningsdele, møbler og redska­ber, og kan i den egenskab oplagre CO2 i fremtiden.

• Dets frugter spises af mennesker, dyr, fugle og insekter. Derfor er det velegnet til at øge biodiversiteten.
  • Nøddernes skaller laves af de lokale beboere til trækul, som de kan sælge eller selv bruger.
    Derved undgår man at fælde træer til brænde, og det giver indtægter til den lokale befolkning.
  • Træet kan sameksistere med græsædere efter 2 år – det bliver ikke spist af naturens dyr eller af kvæg.
  • Baru træets nødder er velsmagende og næringsrige, og kan sælges af de lokale beboere, dels i Bolivia, dels i USA og Canada.
  • Vi planter træerne i grupper, som det ville forekomme fra naturens side. Trægrupperne giver beskyttelse til andre plantearter, hvis frø transporteres hertil af vind, fugle og pattedyr.

De nedslidte landbrugsjorde, der tidligere var regnskov er nu udpint græsland og har kun få træer. Ny plantede baru træer giver jorden nye næringsstoffer, og deres frugter og nødder giver livsgrundlag for både insekter, fugle, pattedyr og mennesker.
Pedro Chuve fra det lokale team med et baru træ på 1 år
Lokalt opsat planteskole skal sikre baru træerne som skal plantes lokalt

Ved at plante 100-150 stk. baru træer pr. hektar tidobles antallet af træer.
Growing Trees Network, kunder og vores samarbejdspartnere igangsætter en storstilet indsats og tidobler antallet af træer på de nedslidte jorder i boliviansk Amazonas for at bringe jorden til live igen, og for at hjælpe biodiversiteten tilbage. De nedslidte jorde, der tidligere var tropisk Amazon skov, er nu græsland og har kun få træer. Ved at plante 100-150 stk. baru træer pr. hektar tidobles antallet af træer.
Baru træet er meget sejlivet, fordi det har tilpasset sig det lokale klima – tæt på 99 %procent af træerne overlever, viser test plantninger. Samtidigt optager baru træerne CO2, giver frugter de næste 60-70 år, skallen af frugten bliver omdannet til trækuls briketter herved undgås fældning af træer til brænde. Og betalte arbejdsdage skaffes til lokaltbefolkningen. Som senere kan plukke og sælger frugter og nødder. Nøddeskallen presses til træbriketter.
Når landbrugsjorden vitaliseres med hjælp af de plantede baru træer, genoplives landbrugsjorden og det er muligt for lokalbefolkningen at have kvæg og blive boende i deres lokalområde.
Luftfoto af området. Santa Cruz regionen, landsbyen, Comunidad San Juan Bautista

Growing Trees Network Foundation opererer som en non-profit organisation med at rejse midler fra privatpersoner, virksomheder og fonde til rejsning af Folkeskove og klimaskove i Danmark og udland - pt. Kenye, Uganda, Ecuador og Bolivia. I udlandet arbejde vi primært med danske samarbejdspartnere lokalt for at sikre størst mulig succes i samarbejde med lokalbefolkningerne.

Private bidragsydere kan få skattefradrag op til kr. 17.700 i 2023. Virksomheder kan opnå CO2 ejerskab.

Sponsorerne findes i alle brancher og i alle størrelse fra ind- og udland. Fælles for dem er at de ønsker at gøre noget grønt og være med til at reducere CO2, beskytte vores rene drikkevand, genplante planeten, skabe mere biodiversitet og nye rekreative områder eller skabe bedre levevilkår lokalt.

Siden etableringen i 2013 har Growing Trees Network plantet 3.200.000 træer i Danmark fordelt på 119 Folkeskove og mere end 100.000 træer i Kenya, Ghana, Ecuador og Bolivia i lokale landsby projekter der forbedrer de lokales livsvilkår.

Du kan læse mere om Baru træer i Bolivia på linket her: https://www.growingtrees.dk/bolivia/

Growing Trees Network deltog i 2019 i Danmark Planter Træer Tv-indsamlingen arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening og TV2. De indsamlede 1.081.426 træer står her i foråret 2023 færdigplantet i 48 nye Folkeskove på kommunale-, stats- , og kirkejorde rundt i hele Danmark.