Grønt taxiselskab: så vild var nytårsaften

I taxibranchen falder juleaften en uge senere end i resten af Danmark. Årets sidste aften er den travleste hele året for vognmænd og chauffører, og det kunne man i den grad mærke hos den eldrevne taxiservice Viggo, som slog alle tidligere rekorder på nytårsaften.

Alle vil have en taxi Nytårsaften, og i år var bestemt ikke nogen undtagelse. Hos det grønne taxiselskab Viggo, som opererer i København og Aarhus, kunne man i den grad mærke de feststemte danskeres efterspørgsel efter et lift ud i natten. Fra klokken 08.00 på nytårsdag til klokken 8.00 1. Januar blev det til hele 8453 køreture for Viggos 190 eldrevne biler. Et antal som fuldstændig udraderer virksomhedens tidligere rekord på 5728 ture, som blev sat nyåtrsaften 2021. Travlheden satte især ind mellem klokken 03.00 og 04.00, hvor bildørene blev åbnet og lukket for passagerer intet mindre end 1447 antal gange.

Et grønt aftryk

Tilsammen tilbagelagde Viggos chauffører og passagerer på nytårsaften mere end 60.000 kilometer. En distance som har efterladt et grønt aftryk. Ved at tilbagelægge de mange kilometer i elbiler, er planeten blevet sparet for 6,6 ton CO2-udledning, sammenlignet med hvis samme distance var blevet kørt i fossilbiler.

Fra 302 til 100 km

Nogle gange orker man bare ikke at gå, og det må have været tilfældet for passageren som snuppede et lift på nøjagtig 302 meter. Andre gange er det ikke en mulighed at gå. Aftenens længste tur var på 100 km. Det er dog ikke alle som har kørt så langt, og den gennemsnitlige tur på nytårsaften og -nat var på cirka 2,5 kilometer.

En dildo, et fiskenet og en udstoppet ræv

Det er ikke noget nyt, at folk glemmer deres ejendele i taxaer, men også her er Nytårsaften noget særligt. Viggo melder, at de har fået langt over 100 henvendelser om glemte sager fra både passagerer som mangler deres ejendele, men også fra chauffører som har fundet efterladte ting i deres bil. Et antal som man forventer bliver fordoblet i løbet af de kommende dage.  Det er især mobiltelefoner, nøgler, tasker og tegnebøger, som er blevet glemt, men i den mere kuriøse ende tæller hittegodset også en dildo, et fiskenet og en udstoppet ræv. Fra Viggo lyder det, at man endnu ikke har modtaget henvendelser vedrørende de tre sidstnævnte, men at man håber på at høre fra ejerne.