Grønt lys til flytning af Rødvig station
30.11.2020 20:57:06 CET | Region Sjælland | Pressemeddelelse

Den nye Rødvig Station bliver placeret mere centralt. Det er forventningen, at den øgede tilgængelighed styrker passagertallet og udviklingen af den kollektive transport. Den nye station skal således skabe værdi lokalt og regionalt for borgerne.
Den nye placering er kommet gennem et samarbejde mellem Region Sjælland, Stevns Kommune og Lokaltog A/S, der formelt får ansvaret for opførelsen af den nye station.
- Det er helt afgørende, at vi får styrket og udviklet den kollektive transport i Region Sjælland. Ved at gøre stationerne mere tilgængelige for vores borgere og pendlere, gør vi det mere attraktivt og derved muligt at øge passagertallet. Samtidig kan det gamle stationsområde udvikles til glæde for byens borgere og turister. Det er bare en ekstra fjer i hatten, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland, der er glad for aftalen og samarbejdet med kommunen og Lokaltog A/S.
Den nye station i Rødvig skal ifølge aftalen gennemføres i forbindelse med den forventede renovering af Østbanen. Regningen på i de alt 22,65 millioner kroner deler Stevns Kommune og Region Sjælland ligeligt, mens Lokaltog bidrager med værdien af den gamle station.
Region Sjællands andel af regningen svarer til de forventede besparelser på driften og flere passagerer på Østbanen.
Skår i glæden
Østbanen er for mange pendlere i Stevns-, Faxe- og Køge Kommune den kollektive hovedfærdselsåre. Den gør det muligt at komme til og fra arbejde og uddannelse. Desværre er skinnerne i dag så slidte, at tog på strækningen allerede kører for nedsat hastighed.
- Hvis ikke der hurtigt fra statens side bliver tilvejebragt økonomi til at renovere skinnerne på strækningen, er der risiko for, at vi om få år må dreje nøglen om på Østbanen. Vi har brug for en hånd fra Christiansborg. Hvis vi ikke får det, giver det ikke mening at opføre den nye station i Rødvig. Det giver skår i glæden, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.
Selvom der nu er banet politisk vej, afhænger opførelsen af en ny Rødvig station af hele Østbanens renovering. Sporrenoveringen koster 510 millioner kroner. En pris Region Sjælland ikke kan dække med de nuværende tildelte midler til området, og som staten indtil videre ikke har givet tilsagn om at betale.
Nøgleord
Kontakter
Heino KnudsenRegionsrådsformand
Tlf:51 14 54 96heikn@regionsjaelland.dkBilleder
Information om Region Sjælland
Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland
Sjællands Universitetshospital åbner sin første almenmedicinske lægeklinik9.6.2026 12:02:35 CEST | Pressemeddelelse
Der mangler praktiserende læger i mange dele af Region Sjælland – også i den sydlige del af regionen. Derfor har Sjællands Universitetshospital i dag – 9. juni – indviet sin første lægeklinik i Nykøbing Falster.
Region Sjælland vedtager ny råstofplan: Vi skal bruge færre nye råstoffer2.6.2026 17:45:12 CEST | Pressemeddelelse
Regionsrådet i Region Sjælland har vedtaget Råstofplan 2026. Planen sikrer råstoffer til byggeri og anlæg ved udpegning af nye graveområder. Der sættes samtidig mål om at reducere behovet for nye råstoffer gennem mere genanvendelse samt tidligere dialog og større hensyn til borgere, natur og miljø allerede inden, der søges om gravetilladelser.
Ny gratis hjemmetest for klamydia og gonorré13.5.2026 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra i dag kan unge i Region Sjælland bestille en gratis hjemmetest for seksuelt overførte infektioner direkte fra hjemmesiden www.selvtest.dk. Løsningen baner vejen for en landsdækkende ordning.
Datoer for indflytning i de sidste to sengebygninger er på plads5.5.2026 17:11:06 CEST | Pressemeddelelse
Der er nu fastsat en ny tidsplan for indflytning i de sidste to senge- og behandlingsbygninger på Sjællands Universitetshospital i Køge. På trods af at entreprenøren har varslet en forsinkelse på otte måneder, sker selve indflytningen kun tre måneder senere end planlagt.
Ny sociolance skal hjælpe sårbare borgere i Region Sjælland4.5.2026 12:02:47 CEST | Pressemeddelelse
En ny sociolance skal sikre bedre hjælp til nogle af de mest sårbare borgere i Region Sjælland. Bag indsatsen står Region Sjælland i samarbejde med Kalundborg, Holbæk, Lejre og Odsherred kommuner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

