Grønne biler: Danskerne er nær et vendepunkt

De danske bilister når snart et skæringspunkt, hvor ønsket om en grøn bil overstiger ønsket om en bil med fossile brændstoffer, benzin og diesel.

Det viser en Kantar Gallup undersøgelse, som forsikringsselskabet Gjensidige har foretaget blandt knap 1100 danskere.

På spørgsmålet om hvilket drivmiddel deres næste bil vil have, svarer 26 procent, at de vil købe en bil med benzin- eller dieselmotor, mens 23 procent vil købe en bil med el- eller hybridteknologi. 25 procent af de adspurgte har endnu ikke taget stilling, mens resten ikke er i markedet for at købe en bil.

”Svarene viser os, at vendepunktet ikke er ret langt væk. En forskel på kun tre procentpoint har vi ikke set før. Lysten til at købe en grøn bil er i kraftig vækst, og det hilser vi velkomment. Vi ser også på vores salg af bilforsikringer, at flere og flere køber elbiler. Det følger jo i takt med det stigende salg,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.

Han tilføjer, at ønsket om hybridteknologi lige nu vejer tungest i ønsket om en grøn bil.

Hvornår ønsket om grønne biler helt overstiger bilerne med fossile brændstoffer, er svært at spå om, men hos AutoBranchen Danmark, brancheorganisation for bilforhandlere, leasingselskaber, værksteder og autolakerere, siger adm. Direktør, Gitte Seeberg, at undersøgelsen er et godt pejlemærke for, hvad bilforhandlerne oplever for tiden.

”Flere og flere spørger til de grønne biler. Udfordringen er stadig opladning og trækkraft. Hvor langt kører bilen på en opladning? Hvor lang tid kræver en opladning? Er der ladestandere nok til mit behov? Kan den trække en trailer eller en campingvogn? Alle disse ting bliver hele tiden bedre og vil være med til at accelerere udviklingen yderligere i retning af at købe en grøn bil,” siger Gitte Seeberg.

Bilproducenterne leverer mange nye modeller med el- og hybridteknologi. Den udvikling tog fart i 2020 og fortsætter ufortrødent, når man ser producenternes udmeldinger om nye modeller på vej. Derfor vil endnu flere blive ansporet til at skippe de fossile brændstoffer i løbet af de kommende måneder.

”Salget af grønne biler har nu nået et niveau, hvor vi også ser bilerne komme ud på brugtmarkedet og derved bliver tilgængelige for endnu flere. Det mærker vi også på vores forhandlere af brugte biler,” siger Gitte Seeberg.

I første kvartal af 2021 stod el- og hybridbilerne for knapt 24 procent af de nyindregistrerede biler.

Charlotte Brix AndersenKommunikationschefAutoBranchen Danmark

Tlf:31369400

Gitte Seeberg, adm. Direktør, AutoBranchen Danmark.
Henrik Sagild, skadedirektør, Gjensidige Forsikring.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.