Grøn vækst i Troldtekt bliver belønnet med DI Prisen 2020

H.K.H. Kronprinsessen overrakte i dag på DI’s Topmøde DI Prisen 2020 til Troldtekt fra Vestjylland. Virksomhedens kombination af cirkulær grøn produktion af akustikplader til byggebranchen og kraftig økonomisk vækst er baggrunden for den ærefulde pris.

Det er DI’s egne medlemsvirksomheder, der har stemt på Troldtekt fra Troldhede som årets vinder af DI Prisen, der i år uddeles til en virksomhed, der udmærker sig særligt på det bæredygtige område. H.K.H. Kronprinsessen overrakte på DI Topmødet prisen til Troldtekt, og Dansk Industris administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen er ikke i tvivl om, at årets prisvinder til fulde har fortjent æren.

- DI Prisen 2020 gives jo til en virksomhed, som har gjort noget helt særligt for bæredygtig omstilling, og få virksomheder har udviklet sig så markant i grøn retning som Troldtekt. Cirkulære principper er implementeret i produktionen, hvor også affaldsprodukterne bliver brugt til nye produkter, så Troldtekt er et enestående eksempel på, at Danmarks virksomheder er en afgørende del af løsningen på verdens miljø- og klimaproblemer. Troldtekt har i den grad fortjent prisen, siger Lars Sandahl Sørensen.

Troldtekt blev nomineret af Ekspertkomiteen for at have indført fuld transparens om deres produkters påvirkning af mennesker og miljø samt for deres cirkulære forretningsmodel. Troldtekt producerer bæredygtige akustikplader til byggebranchen og tænker i sunde materialer og cirkulære kredsløb, hvor affald bliver til en ny ressource. De har indgået partnerskab med en anden virksomhed, der bruger affald fra produktionen, som råvare i deres produktion.

Troldtekt indgår tilmed i fora, udvalg og netværk for at udbrede cirkulær økonomi i byggeriet i Danmark, Sverige og Tyskland. Desuden har Troldtekt formået samtidigt at vækste i et hårdt konkurrencemarked.

- Troldtekt fortæller historien om, at en grøn udvikling ikke behøver at gå ud over vækst og indtjening i danske virksomheder - tværtimod. De to ting kan gå hånd i hånd, og faktisk er grøn produktion et stærkt konkurrenceparameter i fremtiden. På den måde er Troldtekt en glimrende ambassadør for Danmark som et foregangsland for grøn vækst, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ekspertkomiteen på fem medlemmer valgte at nominere Troldtekt sammen med Berendsen og FLSmidth, og sammen med DI’s medlemsvirksomheder stemte de Troldtekt ind på førstepladsen. Til stor glæde for Troldtekts adm. direktør Peer Leth.

- Vi er meget taknemmelige for at modtage DI Prisen 2020. Ikke alene er vi stolte af denne store anerkendelse, vi er også glade for at øge og udbrede kendskabet til bæredygtig produktion inden for byggeriet. Et erhvervsområde, hvor den grønne udvikling er sværere end mange andre brancher at løbe i gang, siger Peer Leth.

Med DI Prisen 2020 følger et diplom og et kunstværk, der er sponseret af Alexander Foss’ Industrifond.

Læs mere om DI Prisen her: https://www.danskindustri.dk/di-prisen/

Fotos fra overrækkelsen hos pressekoordinator Lars Bøgeskov, 2236 3138

Yderligere oplysninger:
Adm. direktør i Troldtekt Peer Leth, tlf. 2421 9445
Medlemsdirektør i DI Lars Frelle-Petersen via pressekoordinator Lars Bøgeskov, tlf. 2236 3138

Peer Leth, adm. direktør i Troldtekt.

Gode råd til SMV’er om cyberforsikring28.10.2020 12:14:06 CETPressemeddelelse

Danske SMV’er er særligt udsatte for en voksende mangfoldighed af cyberkriminalitet, og det kan blive rigtig dyrt for en lille virksomhed i form af tabt indtjening, driftstab og ikke mindst tab af omdømme. Derfor er der stigende interesse for såkaldte cyberforsikringer. En række organisationer går nu sammen om at give SMV’erne gode råd om hvad de skal være opmærksomme på, hvis de vil forsikre sig mod it-kriminalitet.

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.