Grøn taxi-forstærkning til Bornholm

Selvom årets folkemøde på Bornholm afholdes i en noget anden form end vanligt, er der fortsat behov for ekstra taxier. I lighed med de foregående år får øens faste stab af taxier også i 2021 assistance fra taxivognmænd på Sjælland. I de tre dage begivenheden løber af stablen vil el-taxier supplere Dantaxi Bornholms faste vognpark.
El-taxier ovrefra skal hjælpe øens faste stab af taxier.

Det er i år et reduceret antal taxier, der skal bistå de lokale vognmænd med at dække behovet. I et "normalt år" tilføjes øen 15 taxier i de dage, der er folkemøde, men i år er antallet kun fem, og det er der to årsager til. Det forklarer Distriktschef og vognmand i Dantaxi, Hendrik Larsen, der selv er til stede med sin taxi under hele begivenheden.

Flere faste taxier på Bornholm

”At vi i 2021 kun stiller med fem ekstra taxier, hænger naturligvis sammen med, at det er et reduceret arrangement i år med færre deltagere, og hvor en del af aktiviteterne også er digitale.  Læg dertil at antallet af taxier på Bornholm er steget, og nu udgør 15 vogne mod kun 11 for cirka et år siden. Behovet for assistance udefra er ganske enkelt noget mindre end tidligere.”

De fem vogne der skal bistå med taxidækningen, består af en storvogn og fire Tesla el-taxier.  At el-taxier skal være med til at løse opgaven er, ifølge Hendrik Larsen, et bevidst valg fra Dantaxis side:

Klimavenlige taxier

”På samme måde som ved det seneste folkemøde i 2019, vil vi gerne være med til at gøre transporten så klimavenlig som mulig ved at demonstrere holdbare løsninger i forhold til, hvad vi kan tilbyde af grøn taxikørsel."

Hendrik Larsen påpeger, at selv om antallet af faste taxier på Bornholm som nævnt er øget mærkbart, og at der derudover tilføjes fem ekstra taxier, kan der stadig opstå flaskehalsproblemer:

”Vores erfaring fra tidligere år viser, at der kan opstå ventetid ved flyankomst og ved færgeankomst og -afgang. I år er vi tillige udfordret af, at restauranter og udskænkningssteder skal lukke senest midnat pga. coronarestriktioner. Jeg håber, at kunderne udviser forståelse for, at disse forhold kan betyde lidt ekstra ventetid på nogle tidspunkter."

Taxi-forstærkningen fra Sjælland ankom onsdag, og vil være tilgængelig for kunderne frem til søndag.

El-taxier ovrefra skal hjælpe øens faste stab af taxier.
Fire sjællandske el-taxier afsejler for at hjælpe med betjeningen.
El-taxi

• Dantaxi Bornholm er en del af det landsdækkende Dantaxi, der med 1.800 taxier er Danmarks største taxiselskab .

• Dantaxi har cirka 200 el-taxier på landsplan.