Grøn energi er blevet en milliardforretning for vinderen af Årets Ejerleder 2019 i Hovedstaden

Knud Erik Andersen fra Søborg-virksomheden European Energy er i år vinder af Årets Ejerleder 2019 i region Hovedstaden. Han vinder prisen for at have stiftet en virksomhed, som han på 15 år har gjort til en vigtig spiller i vindbranchen med en vision om at skabe et samfund, der er fri for fossile energikilder. Prisen blev overrakt på en velbesøgt kåring på Børsen af PwC, Nykredit og Dansk Erhverv.
Knud Erik Andersen,  European Energy, Årets Ejerleder 2019 i Hovedstaden
Knud Erik Andersen, European Energy, Årets Ejerleder 2019 i Hovedstaden

Knud Erik Andersen er med en baggrund som ingeniør ejerlederen og stifteren bag European Energy A/S, som han etablerede i 2004. European Energy udvikler vindmølle- og solcelleprojekter med henblik på helt eller delvist salg til investorer (pensionskasser m.fl.), der søger stabile afkast.

”European Energy er en af de få internationale virksomheder af sin slags. Knud Erik er en utroligt visionær ejerleder, som ud over at være en af de danske pionerer inden for branchen, da han etablerede virksomheden, også gør en stor forskel for samfundet omkring sig,” udtaler Flemming Eghoff, partner i PwC i København og Hillerød, og fortsætter:

Knud Erik har bl.a. doneret et testcenter for solcelleenergi til DTU, som er det eneste af sin slags i Nordeuropa. Det er bl.a. herfra, European Energy får den nyeste viden inden for grøn energi til udvikling og drift af solcelleparkerne. Som ejerleder er Knud Erik dermed ikke blot engageret i sin egen virksomheds succes, men har også en klar vision om at skabe et grønnere samfund.

En global virksomhed i vækst

European Energy A/S  har oplevet en flot udvikling og vækst de seneste år, som forventes at fortsætte fremover. Selskabet gør sig nu også bemærket uden for Europa, herunder Syd- og Nordamerika samt Australien og står generelt stærkt i konkurrencen med lokale aktører:

”Knud Erik har formået at skabe en virksomhed, der på 15 år har leveret imponerende resultater, som kun de færreste kan måle sig med. Han har som ejerleder en unik evne til at igangsætte og eksekvere projekter og sætter en klar retning for virksomhedens strategi ud fra nogle værdier og en vision om et grønnere samfund. Han er i høj grad en ejerleder til stor inspiration for andre ejerledere,” siger Axel U. Henriques fra Nykredit.

Hos Dansk Erhverv lægger markedsdirektør Jakob Ullegård især vægt på, at Knud Erik har formået at skabe en virksomhed med høj konkurrenceevne ud fra en vision om grønnere energi i verdenssamfundet:

”Ejerlederen er en pioner inden for vindbranchen. Konkurrenterne er lokale virksomheder, men ingen af dem når European Energys niveau på flere markeder. Knud Erik har differentieret sig ved at sætte fokus på lokale forhold, kendskab og relationer via lokale datterselskaber i de enkelte lande og opnår dermed adgang til de helt rette aktører og samarbejdspartnere,” siger Jakob Ullegård og ønsker tillykke til Årets Ejerleder 2019 i region Hovedstaden.

Fakta om European Energy A/S

European Energy udvikler vindmølle- og solcelleprojekter med henblik på helt eller delvist salg til investorer (pensionskasser m.fl.), der søger stabile afkast. Ofte sker salget med en drifts- og serviceaftale med European Energy som en del af handlen. European Energy forventer et Ebitda i omegnen af 299-337 mio. kr. i 2019, samt et resultat før skat på 224-262 mio. kr. Pipelinen for 2020 er endnu større og mulighederne for selskabet er markante på globalt plan.

De stærke konkurrenter:

Flemming Wagner – ejerleder i Abacus Medicine A/S (København)

Abacus Medicine blev stiftet i 2004 af ejerleder Flemming Wagner og hans far, Jan Wagner. Virksomheden er distributør af original receptpligtig medicin i Europa og tæller i dag over 750 ansatte.  Flemmings vision er at gøre livsvigtig medicin tilgængeligt for alle - både fysisk og finansielt - og dette er drivkraften bag virksomheden. At værdien af selskabet er steget kraftigt de senere år blev bekræftet tidligere i år, hvor Chr. Augustinus Fabrikker A/S investerede 360 mio. kr. i virksomheden og opnåede en tredjedel af ejerskabet i virksomheden.

Mads Stensgaard – ejerleder i Kjær & Sommerfeldt A/S (København)

Vinhandelen Kjær & Sommerfeldt har eksisteret siden 1875. I 2008 købte Mads Steensgaard virksomheden og har siden været ejerleder. Mads har som ejerleder en team-tilgang til forretningen med fokus på performance, eksekvering og udvikling af medarbejderne. Han har bl.a. udvidet med en vinbar, indført prøvesmagninger i virksomhedens butik og indrettet lokaler, så kunderne nu får en udvidet oplevelse i forbindelse med køb af vine. Mads har som ejerleder formået at videreføre en virksomhed, der er mere end 140 år gammel, og tilpasset den til nutiden - uden at miste de gamle formål og værdier.

Fakta om Årets Ejerleder 2019
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 16. gang. Årets tema er formål og værdier.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 14. november 2019 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere landsvindere
Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Mountain Top Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015), Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Kontakter

PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Knud Erik Andersen,  European Energy, Årets Ejerleder 2019 i Hovedstaden
Knud Erik Andersen, European Energy, Årets Ejerleder 2019 i Hovedstaden